Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla minnen


Excon

Rekommendera Poster

Hej !!...uhar just nu ett samsung minne ,(pc3200/256/400Mhz).

Jag undrar om hastigheten blir 800 Mhz totalt om jag sätter i ett likadant minne till ????

Moderkortet har en FSB på 800 Mhz....

Eller är det strunt samma ???....

Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten kommer fortfarande att vara 400MHz och ge en teoretisk bandbredd på 3.2GB/s. Men om du har ett moderkort som stödjer dubbla minneskanaler så fördubblas den teoretiska minnesbandbredden till 6.4GB/s, ifall man kör med två exakt likadana minnesmoduler. I verkligheten ger detta dock bara en prestandavinst på kanske kring fem procent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hhmmm...???

Mycket intressant..!!!

Jag kör med ett asus k8v se deluxe och AMD athlon 64 bit 3000+, ska ta och kolla upp hur jag kan optimera systemet....minnet är av typ DDR.

Jag hade dock förväntat mig en markant skillnad mot mitt förrra system som jag hade...ett asus a7v333 med en AMD 1700xp + och bara 266 ddr minne på 256 MB.

Så lite besviken är jag.....

Jag tackar så mycket för svaret....

MVH...Chris

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort har Socket 754 vilken tyvärr inte har stöd för dubbla minneskanaler, vilket efterträdaren Socket 939 däremot har.

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8V%20SE%20Deluxe&langs=01

 

256MB RAM är en väldigt liten mängd! Och därav kanske en av anledningarna till att du inte har märkt någon markant prestandaskillnad mot din XP1700+? Att köpa en extra 512MB-modul är det första som jag hade gjort i ditt läge. Dina minnesmoduler behöver inte vara exakt lika stora eftersom Socket 754 som sagt är singelkanaligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...