Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med mailboxstorlek


Webpeak

Rekommendera Poster

Hej

jag har några användare som börjar ha riktigt stora mailboxar vilket jag inte gillar, har hotat med att deras boxar snart kommer att bli korrupta etc. Så min lilla fråga finns det nån övre gräns för hur stor ost-filen pallar med innan det brakar ? Detta gäller ju bara 5 users så det är ju inte så många men iaf

 

mången tack.

 

//Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Max storlek är 2GB vill jag minnas. Jag tycker dock att man börjar märka av prestandaproblem långt tidigare. För att slippa problem kan du ex installera ett program som ersätter attachments med länk till filsystemet, tvinga folk att arkivera meddelanden till en eller flera pst-filer, rensa upp via policies på Exchange-servern, eller låsa deras konton för ta emot och eller skicka e-post om dom överskrider en viss gräns. Brukar vara ganska effektivt. Se dock till att du verkligen spärrar, det tog inte lång tid innan mina användare lärde sig sätta automatregler för att ignorera det dagliga varningsmeddelandet ... :)

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar väl pst filen, den riskerar att bli korrupt redan vid 1.84 GB storlek. Det räcker med 1 GB storlek sedan bör man skapa en ny.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

OST filen har inger 2 Gb begränsning, det är PST som har det!

För att svara på den ursprungliga frågan skulle det underlätta om du berättade vilken Exchange och Outlook version(er) som är aktuell.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej..

Då är det inga problem då, för jag har inga PST endast OST det för övrigt en Exchange 2003 och outlook 2003 klienter

 

Men tack iaf för era upplysningar

 

mvh

Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Outlook i cached mode? Bästa lösningen och då slipper du begränsningar (du kan självklart begränsa som Johan säger med limits på dina stores).

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jupp, jag var nog lite snabb där, iaf om man avser senare versioner av Outlook. Ost och pst ser ju nästan likadant ut :)

 

I äldre versioner av Outlook kan ost-filen inte växa över 2GB (ex OL 2000), men nyare versioner kan växa. Kör man ex OL2003 med Unicode ost kan man köra upp till 20GB, kör man standardformat på ost-filen är det som tidigare strax under 2GB. Visserligen kan man ändra några registernycklar för OL2003 så att man kan ha större filer, men dels rekommenderar inte MS det, dels lär datorn ha lite problem med att hantera en stor fil effektivt. Vill man nödvändigtvis ha mer lagrat kan man ju ha flera olika pst-filer i sin Outlook. Rekordet har visst en advokat som lagrade all kommunikation med sina klienter i skilda pst-filer. Systemadministratören fick förfrågan varför Outlook var så långsamt, han hade ju bara ~200 pst-filer öppna samtidigt ... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...