Just nu i M3-nätverket
Jump to content

AMD Athlon 64 3000+

Skimmer

Recommended Posts

Den har nåt som kallas DEP (Data execution prevention) Kallas också NX. Vilket gör att den hindrar vissa maskar och virus. Men den fungerar bara med windows XP servicepack 2 där funktionen aktiveras. Vet ej hur det är med windows 2000 och dess servicepackar.

[log]Säkerhetspaket 2 till Windows XP innehåller en hel del nyheter som ska bidra till att öka säkerheten. Det handlar dels om att förbättra befintliga säkerhetsfunktioner men också om att tillföra nya. En av nyheterna i SP2 är en funktion som kallas för Data Execution Prevention (DEP) som ska kunna förhindra angrepp av virus och maskar som använder sig av buffertblottor i program och operativsystem. För att DEP ska fungera krävs dock att processorn har stöd för DEP, och i dagsläget är det bara vissa processorer från AMD som har DEP-stöd. Intel väntas inte komma med DEP-stöd i sina processorer förrän mot slutet av detta år.[/log]

Man kan få problem med vissa program och DEP. T.ex. hade jag problem med min brandvägg Outpost pro (blåskärm i starten) tills outpost kom med en uppdatering. Men man kan via boot.ini filen stänga av DEP ifall nåt program inte funkar med DEP (tills programmet uppdateras)

Just nu vet jag bara ett program som inte fungerar med DEP och det är PREVX, som ju egentligen gör samma sak som DEP (+ lite till) Prevx är ett säkerhetsprogram som ska förhindra, eller snarare varna, när ej kända maskar och virus vill ställa till det i en dator.

[inlägget ändrat 2004-11-29 10:20:02 av Pentti H]

Tjena Pennti H. jag har wind. xp jag har kopplat bort brandväggen i wind. jag skall installera F-secure internet security 2005,bör jag avinstallera det inbyggda viruset i processorn,tacksam för alla råd jag kan få

Hej

Du kan kolla här vad F-secure säger om DEP. Det verkar som att du får installera ett så kallat supportpaket från F-secure beroende på vilken version du har:

http://support.f-secure.se/swe/corporate/supportissue/general/xpsp2.shtml

*edit*

När jag tittar närmare så ser jag inget supportpaket för F-secure internet security 2005, bara för 2004. Så jag skulle tippa att dom fixat det i och med senaste versionen (2005) av F-secure internet security.

Men om du trots allt skulle få problem med blåskärm och F-secure, så kan du ändra i boot.ini

ta bort /NoExecute=OptIn

och lägg in

/noexecute=AlwaysOff

istället så startas datorn utan DEP.

[inlägget ändrat 2004-11-29 11:28:22 av Pentti H]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...