Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig att bli av med mina paketförluster


Lennart_99

Rekommendera Poster

Hej Alla

 

 

Det går mycket segt att surfa hemma hos mig nu.

Jag har gjort ganska mycket för att komma åt problemet.

Faktum är att jag har gjort allt som står i min makt för att

komma till rätta med det här.

 

När jag pingar "ping.sunet.se" får jag paketförluster.

Om jag är rätt informerad ska inte paketförluster förekomma alls.

 

Jag har BBBs ADSL upp till 10MBit, och har självklart varit kontakt

med deras support. Jag har säkert ringt fyra gånger ang. mitt problem.

 

Ok, en liten beskrivning på vad jag har för grejer och vad jag gjort:

 

* Alla tre datorer kör Win XP.

* Ingen router med i bilden.

* Modemet heter: Xavi med modellnamn X7722R+.

* Modemet har jag ström-resetat.

* Datorerna borde vara smittfria pga adaware, spysweeper, Kaspersky samt diverse online antivirus scanners. (Jag är ganska paranoid på den punkten!!!)

* Jag har pingat sunet, dn, och google.

 

 

 

Åtgärdade instruktioner från BBB-supporten:

* Modemet står inte längre nära andra strömkällor.

* Jag har vänt på nätverkskabeln på 2 av de 3 inblandade datorerna.

* Ändrat inställningar på nätverskortet (10BaseT Full Duplex istället för Auto negotiation)

 

 

Ping-statistik för 130.242.80.31:

Paket: Skickade = 9986, mottagna = 9926, Förlorade = 60 (0 %),

Ungefärligt överföringstid i millisekunder:

Lägsta = 12 ms, Högsta = 302 ms, Medel = 32 ms

 

 

Detta är stat från en dator, men det är paketförluster på alla tre.

Trots allt detta är det fortfarande paketförluster.

Ovanstående pingstatistik ser bra ut för att vara hemma hos mig.

Det kan se mycket värre ut.

Supportkillen pingade mitt modem och såg inget konstigt.

Vid just det tillfället förekom det heller inga paketförluster här.

Det verkar komma sporadiskt.

Hur pingar han mitt modem? Kan jag göra det?

 

Vad är oddsen att det på tre datorer förekommer glapp i ALLA nätverkskablar alt. virus som "genererar" dessa paketförluster?

 

 

En ledande och avslutande fråga:

Vad mer kan jag göra för att ta reda på vart felet ligger, samt hur får jag

ev. BBB att inse att de måste hjälpa mig?

 

 

 

Tacksam för svar /

 

Om det saknas uppgifter om något så säg till,

jag vill komma tillrätta med det här.

 

(2 av de 3 datorerna har INTE brandvägg installerad, jag kommer snart att fixa en router istället.)

 

[inlägget ändrat 2004-11-28 23:58:02 av Lennart_99]

[inlägget ändrat 2004-11-28 23:58:55 av Lennart_99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska helst inte förekomma packetloss alls. Jag har BBB´s ADSL också och även XAVI X7722r+.

Alla tre datorerna hade olika nätverkskort?

Och du har inte deras IP-telefoni?

 

[log]Min erfarenhet av BBB är att dom inte erkänner att det är fel hos dom det första dom gör ;)

Om problemet uppkommit helt plötsligt från att ha fungerat innan, då kan man vara ganska säker på att problemet är hos dom. Så har det varit hos mig i alla fall. BBB är ökända för att ändra saker och ting utan att tala om det för kunderna, i alla fall är det min erfarenhet.

Senast för en vecka sen hade jag ruskigt dålig ping mot allting helt plötsligt efter att dom ändrat min gateway. (Enda gångerna jag bryr mig om ping och packetloss är när jag märker att det inte går att spela online utan avbrott)

Detta kom alltså helt plötsligt utan att jag gjort några förändringar i mitt system. Supporten ville att jag skulle flytta kablar hit ochg dit mellan ADSL-modemet och IP-telefoni dosan. Jag gjorde naturligtvis inte det och efter ett par veckor så löste det sig. Jag fick tom högre hastighet än förut.

 

Alltså: Från att ha fungerat ypperligt i ett par tre månader så byts min gateway och plötsligt får jag problem som sen löser sig lika plötsligt, jag tolkar det som att dom gjort någonting i min station. Särskilt sen supporten och jag fortfarande var i det stadiet där jag skulle skicka in en massa traceroutes från olika tider till dom, "för vi kan inte hitta nåt fel hos dig" som jag fick höra..

Hade dom bara meddelat att; "nu ska vi göra si och så för att det ska bli bättre för dig, men driftstörningar kan uppstå" Då hade man inte talat om för allt och alla att BBB suger" ;) Dom är inte särskilt rädda om sitt varumärke.....Man orkar bara med sånt trams ett par gånger innan man byter leverantör.

[/log]

 

Som jag ser det kan du inte göra så mycket mer, om du nu inte gjort nånting speciellt precis innan problemen började. Det är bara att stå på sig mot supporten, dom vill gärna få det till att det alltid är slutanvändarens fel att det går trögt osv...fast troligen ligger felet i den station du tillhör eller någon av BBBs mellanliggande servrar.

 

Nu har jag förvisso inte pingat 130.242.80.31 lika många gånger (bara 150ggr) men jag får inga packetloss på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

En enkel felsökning är att först köra en traceroute (tracert i windows världen) och sedan pinga dom routrar/maskiner som man får fram. Då kan man oftast se var någonstans felet ligger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt bredbandsleverantör om du inte är nöjd.

 

Har själv bytt några gånger

Algonet från 1995, spolat pga av 695:- / år för dyrt 1998

Swipnet Tele2 pga prisökningar

195/år hösten 1997

395/år hösten 1998

500/år hösten 1999 ja de tog bara 250kr men från midsommar 2000 kunde jag inte koppla upp mig mera om jag inte slöt avtal om telefoni med tele2 vilket jag inte ville så det blev 500/år eftersom jag fick betala 250kr för nått som funkade i 6 månader.

Skillnaden enligt min åsikt mellan tele2 och norrmannen som sålde klockor med påmålade visare är att tele2 har bättre advokater....

 

Skaffade då sommaren 2000 telia och senare telia adsl

funkade tekniskt utan problem men har fått allt mer spam.

Inget konstigt eftersom min emailadress automatiskt förts in på telias epostkatalog enligt kartongen med telia internet från sommaren 2000.

Så nu har jag sagt upp telia, först adsl och sedan "backuppen" med telia modem

 

och har numera ADAMO adsl

hittils allt väl.

 

Bra prisläge för ADAMO tycker och OK snabbhet för mig. Drog hem en 700MB CD med Kanotix linux från tyskland på 17 minuter igår till godhemsgatan i Göteborg. Felfritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inget svar, men däremot en fråga:

 

Varför skall man vända på nätverkskablarna? Är det dioder i dom? Eller här det för att ADSL är asymmetriskt (alla elektronerna hamnar i ena änden av kabeln)?

 

Edit: Nu ser jag att jag skrev flera frågor.

 

[inlägget ändrat 2004-11-29 13:17:45 av Jon Hansson (IE6.0/WinXP SP2)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vet jag inte varför man ska prova att vända på kablarna.

Antagligen för att rätta till ev. glapp(?)

 

 

/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...