Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WS_FTP ansluta till SSH


Tunna

Rekommendera Poster

Har försökt ansluta med mitt WS_FTP Pro. version 9.01 till en SSH server men det misslyckas i slutfasen av anslutningen.

Kommer så långt som till att jag är accepterad för att ansluta sedan får jag felmeddelande om att SFTP protokollet inte går att initsiera?

 

Servern använder bara namn och lösenord för anslutning så det "borde" inte vara nycklarna som fallerar.

 

Är inte så insatt i hur SSH fungerar så jag vet inte var jag skall leta efter felet.

 

Skrev ett mail till Ipswitch support om detta nyss men väntar mig inget svar förrän efter helgen som tidigast.

 

Vet någon vad felet kan bero på?

 

Bifogar utdrag ur diagnostik loggen.

 

[log]Server Welcome: SSH-2.0-VShell_2.03 VShell

Client Version: SSH-2.0-WS_FTP-9.01-2004.08.18

DSS Signature Verified

Session Keys Created

Ciphers Created

New Client->Server ciphers in place.

New Client->Server ciphers in place.

Completed SSH Key Exchange. New Keys in place.

User Authenticated OK!

Completed SSH User Authentication.

Started subsystem "sftp" on channel 0760a2ce

Received channel close/eof(0x61) message for channel 0760a2ce

Error 842c0000 receiving sftp packet

error 842c0000 initializing sftp protocol

Sending channel close message for channel 0760a2ce

SSH Transport closed.[/log]

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, har WS_FTP stöd för ssh?

 

Ahha, ser nu att det är PRO versionen du har.

 

Nej, ingen aning om vad som går fel. Har ju själv enbart WS_FTP_LE. Har dock nyligen installerat detta program:

http://winscp.sourceforge.net/eng/

som fungerar alldeles utmärkt för mig.

 

Men jag vet nu inte om det är något som kan lösa ditt problem, låta dig kringå ditt problem med WS_FTP, men om du tillfälligt behöver en ersättning för WS_FTP kan den kanske vara värd att testa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi, men jag har ett annat ftp program som jag kan ansluta med men jag gillar WS bättre, är mer van att använda det så när det nu skall gå att använda WS till att ansluta till SSH servrar så vill jag helst sköta allt FTP'ande i samma program om det går.

 

Har som jag skrev, skrivit till Ipswitch om problemet så om dom har någon lösning så återkommer jag hit med svaret ifall någon annan sitter med liknande problem.

 

Hittade massor på nätet med ungefär samma problem som jag men inga svar på vad som var fel, annat än ett där någon skrev att dom löst problemet med att skicka med en "help ticket" vad nu det är?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick idag svar på vad felet låg.

Till att börja med så hade jag missuppfattat vilken server typ det var, inte för det hade med problemet att göra eller lösningen på det men det var inte en SSH server utan en SFTP server.

 

Inställningarna i WS_FTP pro är densamma nämligen SFTP/SSH i server type.

 

För att få det att fungera skulle man gå in och editera ws_ftp.ini filen under den siten man försöker ansluta till.

 

I listan för [site name] under strängarna

HOST="host name"

UID="user"

PWD="_xxxosv"

så skall man lägga till följande sträng: sftpversion=3 så att listan blir

 

[site name]

HOST="host name"

UID="user"

PWD="_xxxosv"

sftpversion=3

 

Sedan går det att ansluta.

 

Lovade att komma tillbaka om jag hittade en lösning så här är den, någon annan kanske kan få nytta av den här lösningen någon gång?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...