Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordat till hemmabio


Angelus

Rekommendera Poster

Jag har en fråga angående jordning till hemmabio anläggningen.

Gör det någon skillnad att ha allt kopplat till ett jordat uttag? (säkerheten för utrustningen, ja kanske för mig med)

För i TV rummet så finns det bara ojordade kontakter.

I rummet ijämte har jag jordade kontakter, så jag kunde ju dra en förlängningskabel därifrån om det är någon mening med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen en jordad elkontakt på hemmabioanläggningen? De trodde jag var ett minne blott på elektrisk hemutrustning, bortsätt från datorn då ja...

 

Allt är ju dubbelisolerat eller vad det heter så någom jordning behövs inte. Konstigt att det fortfarande är jordat till datorerna men där finns ju plåt i lådan så det är väl därför...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en eurokontakt (tror jag dom heter) till alla prylarna i utrustningen, så det kanske är meningslöst med jordat då?

Det var att en nämnde till mig en gång att man skall ha jordat till TV:n men det var kanske fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget jordstift i en europakontakt. M.a.o. ingen vits att ha ett jordat uttag till dessa apparater. Är du orolig för att drabbas av en släng av döden så rekommenderar jag en jordfelsbrytare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du orolig för att drabbas av en släng av döden så rekommenderar jag en jordfelsbrytare.

 

Döden ja... den är väl trevlig? Jag menar att vi har den alla gemensam. Ingen undgår den och det är trevligt att veta, ja nästan en känsla av trygghet faktiskt, att vi Eforumare ses på den andra sidan vad det lider och kan prata på riktigt utan skärm och tangentbord. :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige röstade vi ju nej till euron, så då kanske inte en eurokontakt funkar?? ;)

 

Jordfelsbrytare är aldrig fel, jag lät min granne (elektriker) koppla in en centralt för några år sedan, kostade 800 totalt.. ("svatt") Har räddat mitt liv typ 3 gånger sedan dess.. (om man räknar åsknedslagen så blir det typ 7 gånger)

 

Okej: Man blir LITE slarvigare när man "vet" att jordfelsbrytaren "räddar" livet på en..

Men ändå..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag är glad att min kära mor har jordfelsbrytare. Tror hon har tappat sladden till kaffebryggaren i diskhon (full med vatten) typ tre gånger. Fast det är väl lite som du säger också virtuosen, fanns den inte där så skulle man nog vara lite försiktigare. Men sladden är i alla fall fastklämd lite bättre nu så det ska väl inte hända igen. Kanske är dumt om det skulle bli knas på jordfelsbrytaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...