Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att ta bort filer


Cycmaster

Rekommendera Poster

Svårt att hitta en Rubrik som enkelt beskriver problemet.

 

Här får ni den riktiga versionen.

 

Händelse:

Windows påpekar att jag har ont om utrymme på min lagringsenhet D:

Detta är inte en systemenhet och används heller ej som källa för Virtuellt minne eller Cache.

 

Åtgärd:

Jag tog bort 4st mappar innehållande sammanlagt ca 20 gigabyte.

Två mappar flyttades till annan hårddisk, en kopierades och togs sedan bort, och den sista togs bara bort.

 

Vad hände.

Windows påstod fortf att jag inte hade ngt ledigt utrymme. Den totala mängden av ledigt utrymme steg ca 300 Mb efter att jag tagit bort 20 Gb.

 

Vad gjorde jag då.

Jag startade om datorn 2 ggr. Såg till att inga program låste upp hårddisken.

Försökte Defragmentera men det gick ju inte då jag inte hade ngt ledigt utrymme. Och jag kunde ju inte skapa ledigt utrymme heller.

Diskrensning gjorde ju ingenting då det ej fanns några systemfiler eller program installerade på lagringsdisken.

 

Fakta:

Disken är 200Gb stor med NTFS filsystem.

 

 

Någon som kan hälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett bättre defragmenteringsprogram. Diskeeper kan du ladda hem som en fullt fungerande 30-dagars prov på http://www.execsoft.co.uk/home/html/home/diskeeper/diskeeper.htm. När disken har varit helt fylld måste du göra en sk boot-time deframentation för att fixa Master File table. Det klarar inte windows inbygda defragmenterare.

 

[inlägget ändrat 2004-11-27 13:26:20 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tömt papperskorgen?

 

Om du har Norton har den en egen papperskorg som inte har med Windows att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha löste det.

 

Och Tiggrrrr_ hade rätt. Dock löste jag det på egen hand och såg sedan att han hade rätt.

 

Alltså.

Jag har stält in Windows egen papperskorg till att inte boka ngt utrymme för slängda filer, och därmed alltid deleta alla filerna.

Men då jag har Norton Antivirus installerat fick jag tydligen med Norton Protected Recycle Bin.

Och det lilla j*a programmet hade minsan lagrat på sig 22 GB med utrymme på min bekostnad.

 

Så för er som har liknande problem.

Högerklicka på papperskorgen och välj "Empty Norton Protected Recycle Bin"

Sedan "Purge All". Vips så e det klart.

 

Jag tackar för hjälpen och tipsen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...