Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur många domäner kan man "hosta" i SBS 2003 Exchange?


Azzedo

Rekommendera Poster

Hur många domäner kan man "hosta" i Exchange i en Small Business Server 2003?

 

Vad jag utläsa så kan man enbart ha en domän i 2003 Domain Server, men hur är det i Exchangen? Kan den hosta ytterligare domäner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är bara att skapa flera reciepent policys (eller ha flera domäner i en och samma men det rekommenderar jag inte ur administrativ synpunkt).

Trevlig helg!

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hänger inte riktigt med hur jag skall göra:

 

Har x antal användare som är upplagda som användare i domänen och som skall få mail från x.se

 

Vissa av dessa använda skall även få mail från y.se.

Dessa mail skall till en egen mailbox (inte blandas med "huvud domänen"s mail)

 

Har sedan x antal användare som ej är upplagda som användare i domänen. För dessa skall det endast finnas ett konto i Exhangen.

Dessa skall få mail z.se.

 

MVH

Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Hej Fredrik!

 

Exchange kan hantera flera olika epostdomäner genom att man lägger till så kallade Recipient Policies. I Exchange 2000 och senare så är det alltid ett konto per mailbox, vilket innebär att du kommer att få skapa en hel del konton.

 

Grundläget är att du redan har konton och servern konfigurerade för epost till x.se. Nästa steg blir att lägga till en Recipient Policy för y.se. Det gör du i Exchange System Manager -> Recipients -> Recipient Policies. Högerklicka, välj New Policy, kryssa i E-Mail Addresses, ge den ett namn och lägg sen till @y.se som en ny Generation rules. Se http://www.msexchange.org/tutorials/MF010.html om du vill ha lite bilder för att åskådliggöra det hela.

 

Eftersom du vill att bara vissa användare skall ha y.se-epost och dessutom till en annan mailbox, måste du skapa nya konton till dessa personer. Kom ihåg, det är alltid ett konto per mailbox och vice versa! Du kan sen ge användarens primära konto tillgång till det sekundära kontot och konfigurera Outlook att öppna det andra kontots mailbox direkt när du startar Outlook.

 

Har du ex en användare som heter 'johan' så skapa ex 'johan_y' eller någon annan variant, skapa en mailbox för 'johan_y', sätt önskad epostadress och ge sen 'johan' fulla rättigheter till 'johan_y' genom att i Active Directory lägga till kontot 'johan' med Full mailbox access i egenskaper för 'johan_y' -> Exchange Advanced -> Mailbox Rights. Sen låter du 'johan' starta sin Outlook och går till Verktyg->Epostkonton och på inställningar för Exchangekontot lägger du till mailboxen för 'johan_y' under Fler Inställningar -> Avancerat -> Öppna följande postlådor.

 

Puuh... det vart långt. Sista delen av din fråga är precis som tidigare, lägg till z.se som policy och skapa konton. Du måste alltså skapa konton för alla Exchangeanvändare. Däremot kan du ju med fördel ex ta bort dem ur Users-gruppen i din domän så att de inte har några ärvda rättigheter till ditt system i övrigt.

 

Lycka till! :)

 

// Johan

 

[edit] Du fick alltså skapa dubbla konton för användare med y.se-adresser eftersom du ville ha *skilda* mailboxar, vill du inte ha det behöver du bara skapa policyn och sen lägga till önskade epostadresser på x.se-användarna.

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 15:56:27 av Johan Sandqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fråga!

 

Hur gör man med den globala adresslistan om man hostar flera företag/domäner och inte vill att de skall se varandra?

 

/Oskar

 

[inlägget ändrat 2005-10-17 23:57:15 av Dollarone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Enklast är att skapa säkerhetsgrupper för respektive användargrupper, sätta deny read för dessa grupper på default global address list och sen skapa nya listor som bara respektive grupp kan läsa. Varning: ta inte bort några rättigheter på default GAL, se bara till att lägga till en deny annars kan du råka illa ut. Kom ihåg att det bara går att skapa en offline address list per store, så ligger användare i samma store och använder sin offline address list kan de ändå "se varandra". Skapar du flera olika stores kan du sätta varsin offline också.

 

// Johan

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...