Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva ut ' / och det andra backslash


Fredriik

Rekommendera Poster

för att skriva ut "<" skriver man &lt; ">" skrivs &gt; och " skrivs &quot;

nu behöver jag veta hur man skriver ut / ' och backslash med sådana bokstäver (sitter på en mac där backslashtecknet inte fungerar)

 

vet någon hur man gör detta?

tack på förhand

mvh FRedrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att skriva ut "<" skriver man < ">" skrivs > och " skrivs "

Alla tecken går att skriva ut på formen ASCIIvärde;

 

För att få ett \ kan man alltså göra 92 ; (utan mellanslag)

 

Här hittar du en ASCII-tabell: http://www.robelle.com/library/smugbook/ascii.html

Det är kolumnen DEC som ska in mellan och ;

en mac där backslashtecknet inte fungerar

Antar att du testat att trycka Shift-Alt-7 på din Mac? Det låter otroligt att någon av de tre tangenterna skulle ha gått sönder.

 

Edit: Det gick inte jättebra att skriva just 92; utan att eforum tog hand om det... :-(

[inlägget ändrat 2004-11-26 15:06:53 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sitter på skolans dator... många tangenter som lägger av för att personer slår på tangentborden samt brytr upp tangenterna å trycker dit dem slarvigt..

 

anledningen att ja vill skriva ut tecknerna med ascii är för att annars om man skrivet tex <font color="#00ff00">grönt</font> så ändras färgtexten, något jag inte vill, jag vill bara skriva ut vad det står rakt av =) ..

 

stod inte riktigt vad jag sökte där på sidan =/

 

[inlägget ändrat 2004-11-26 15:09:33 av Fredriik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sitter på skolans dator... många tangenter som lägger av för att personer slår på tangentborden samt brytr upp tangenterna å trycker dit dem slarvigt..

 

Men om skift och 7 har lagt av så kan du ju inte skriva en enda slut-tag (t.ex </font>). Om alt har lagt av så klarar man förvisso det mesta men du är torsk om du ska skriva en @.

Kort sagt, datorn blir rätt oanvändbar utan just de tre tangenter som behövs för en \.

 

anledningen att ja vill skriva ut tecknerna med ascii är för att annars om man skrivet tex <font color="#00ff00">grönt</font> så ändras färgtexten

Den enda som krävs för att undvika det är att du skriver just &lt; i början av taggarna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stod inte riktigt vad jag sökte där på sidan =/

Det borde det göra om du läser mitt inlägg igen. Eforum tog hand om exemplet på hur du gör en backslash av &#; och den information som står på sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men om du tänker lite mer på min fråga istället för allt runt omkring i ett försök att dissa mig så kanske du kan tänk dig in i sammanhanget att jag inte ENBART skall skriva ut någon utan faktis kanske händelsevis skall det lagras i en variabel och om ja skriver:

 

(dollar)hej = "kalle är "het" ... han's kompis är ful";

eller

(dollar)hej = 'kalle är "het" ... han's kompis är ful';

 

så i båda fallen kommer det inte fungera om jag inte bytt ut såväl " som ' tecknerna.. jag tog bara ett exempel.. i min uppgift behöver jag byta ut alla de tecknerna som jag nämnt att ja behöver ascii till för att det skall fungera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga istället för allt runt omkring i ett försök att dissa mig

Jag har inte försökt dissa dig, jag svarade precis rakt upp och ner på din fråga om hur man gör i html. Passar det inte så slipp men du ska nog inte räkna med hjälp om du har den attityden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...