Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Composite (RCA) Output - Svideo Output


Nisse

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad på Composite (RCA) Output och S-Video Output? Vilken är bäst för tv´n? Är scart bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

skillnaden är att det är två helt skilda signaler.

I en komposit signal är alla signaler sammansatta (som namnet anger) till en signal.

I en S-video har du signalerna för sig, röd + grön + blå + sync.

 

S-videon ger betydligt bättre bild. Men det är inte alla tv-apparater som klarar av att ta in en sådan. Men de flesta nyare gör det i alla fall.

 

Scart är ingen signal i sig utan bara en kontakttyp. En vanlig kompositsignal tillhandahålls i en vanlig RCA-kontakt eller i en SCART. En s-videosignal tillhandahålls i en Mini-Din kontakt eller i en SCART.

 

Om man vill ta in signalen i TVn via SCART eller "orginal" kontakten beror ju på vilken kontakt TVn har.

Det är ingen skillnad i kvalite på en S-video i Mini-Din och en S-video i SCART. Detsamma gäller för kompositen.

 

Hoppas du hänger med på vad jag menar.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, detta stämmer inte riktigt. S-videosignalen består av två signaler: en luminanssignal och en krominanssignal. Luminanssignalen motsvarar en svartvit TV-bild. Krominanssignalen innehåller färginformationen.

 

/Stuttaton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Jag har just problemet när jag kör upp mitt Hollywood + att bilden blir S/V när jag kör ut genom kompositen... Varför??? Jag fick färg när jag körde med min kompis H+-kort...

 

tacksam för hjälp

 

Mvh Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...