Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nisse

Composite (RCA) Output - Svideo Output

Rekommendera Poster

Nisse

Vad är det för skillnad på Composite (RCA) Output och S-Video Output? Vilken är bäst för tv´n? Är scart bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Marvin

Hejsan,

skillnaden är att det är två helt skilda signaler.

I en komposit signal är alla signaler sammansatta (som namnet anger) till en signal.

I en S-video har du signalerna för sig, röd + grön + blå + sync.

S-videon ger betydligt bättre bild. Men det är inte alla tv-apparater som klarar av att ta in en sådan. Men de flesta nyare gör det i alla fall.

Scart är ingen signal i sig utan bara en kontakttyp. En vanlig kompositsignal tillhandahålls i en vanlig RCA-kontakt eller i en SCART. En s-videosignal tillhandahålls i en Mini-Din kontakt eller i en SCART.

Om man vill ta in signalen i TVn via SCART eller "orginal" kontakten beror ju på vilken kontakt TVn har.

Det är ingen skillnad i kvalite på en S-video i Mini-Din och en S-video i SCART. Detsamma gäller för kompositen.

Hoppas du hänger med på vad jag menar.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stuttaton

Mja, detta stämmer inte riktigt. S-videosignalen består av två signaler: en luminanssignal och en krominanssignal. Luminanssignalen motsvarar en svartvit TV-bild. Krominanssignalen innehåller färginformationen.

/Stuttaton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Marvin

Hejsan

det är helt sant, det var jag som hade fel.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Henke12

Hej!

Jag har just problemet när jag kör upp mitt Hollywood + att bilden blir S/V när jag kör ut genom kompositen... Varför??? Jag fick färg när jag körde med min kompis H+-kort...

tacksam för hjälp

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...