Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programvara för vidarebefodring av e-post


Codriver

Rekommendera Poster

Jag jobbar på ett mindre företag och vi har ett bekymmer med att telia har blockerat port 25 för utgående trafik på vår ADSL-lina.

 

Den normala e-posten har vi löst, men vi har en copyprinter som man kan skicka e-post från och här stöter vi på patrull.

 

På denna copyprinter rekommenderas att peka på en fast IP-adress för SMTP-servern, men då telia inte använder en fast adress utan det växlar från ett tillfälle till nästa så går inte detta.

 

Alternativet är då att ställa in IP-adresser till DNS-servrarna på copyprintern och att använda namnet smtprelay1.telia.com som utgående smtp-server, men inte heller detta fungerar.

 

Jag testade då att installera postcastserver som är en mailserverprogramvara, se url nedan, på en av våra datorer och med resultatet att mailet prydligt skickas till denna programvara utan bekymmer. Men denna programvara kommer inte ut och kan skicka mailet vidare till mottagarens mailserver. Det är bekymret med att port 25 är låst. Har varit på deras forum och ställt frågor omkring detta.

http://www.potscastserver.com

 

Så min fråga är om det finns någon enkel, helst gratis, programvara som kan vidarebefodra mail från vårt interna LAN till en extern smtp-server via namnet (smtprelay1.telia.com)? Den enda funktion jag är på jakt efter är alltså att vidarebefodra utgående mail från en enda klient.

 

Tacksam för svar...

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men denna programvara kommer inte ut och kan skicka mailet vidare till mottagarens mailserver. Det är bekymret med att port 25 är låst.

Postcastservern skall ju inte vidarebefordra mailet till mottagarens mailserver, det skall bara iväg till smtprelay1.telia.com. Eller?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att postcastserver inte kan skicka vidare till ytterligare en smtp-server då programmet i sg självt är en sådan. Så har jag förstått den hjälp jag fått från deras forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...