Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows - döden i avioniken!


Sirocco

Recommended Posts

Det är trevligt med alla som bortförklarar höga systemkrav med den "snabba utvecklingen" och hyllar MS för att de inte bygger på Unix! Jag kan dock bara mysa åt att utvecklingen inom flyget är lika miserabel. Man skulle ju svära om man tvingades byta motorer varje gång man uppgraderar avioniken eller IFE-systemet. Dessutom vore ju Windows underbart i styrsystemet. Man skulle nämligen få höra följande som "sista ord":

 

KP (kapten), AP (Andrepilot) T (tornet)

 

T: Speedbird 178, sväng vänster 230.

 

KP: Okey, Speedbird 178, vänster till kurs 230, uppfattat.

 

KP: Sväng vänster. Koppla ur autopiloten, så flyger vi manuellt en stund.

 

AP: Okey, autopiloten urkopplad, svänger vänster 230.

 

(Varningssignal ljuder) AP: Herregud! Titta på EICAS-skärmen! (Meddelandet "Autopiloten orsakade allmänt skyddsfel i modul Styrsystem123. Kontakta konstruktören om problemet består."

 

KP: Okey, försök starta om autopiloten omedelbart. Jag måste hålla nosen uppe.

 

(Varningssignal ljuder) AP: Nu strejkar alla styrkanaler! Alla styrkanaler lägger av! Jag slår över till det manuella systemet och försöker räta upp henne!

 

(Fyra skarpa pip, siren ljuder) KP: Nu får jag nytt felmeddelande på min PFD. Det står: "Ogiltigt sidfel i Avionik.dll." Jag försöker bryta strömmen till avionikcentralen och koppla över!

 

AP: Jag kan inte flyga planet. Det reagerar inte på mina kommandon!

 

T: Speedbird 178, har ni problem? Ni förlorar höjd och kommer ur kurs. Korrigera omedelbart, en Tu-204 befinner sig i närheten!

 

KP: Mayday, mayday, mayday! Speedbird 178 anropar! Vi har förlorat kontrollen över planet! Windows har kraschat och har slagit ut våra styrkanaler. Vi försöker manövrera med throttlarna och ta oss ner på närmaste flygplats.

 

T: Uppfattat. Försök gå till Ruzyne. Vi beordar alla bilar ut till banan.

 

KP: Tack för hjälpen.

 

AP: Jag har dragit av gasen. Windows krånglar fortfarande och vägrar starta om avioniken och styrsystemet. Vi klarar inte det här. Vi sjunker med 5000 fot per minut och ökar farten.

 

T: Sierra Uniform 256, en manöveroduglig 96:a på kollisionskurs. Lägg om kursen till 240! 240 omedelbart!

 

KP: Farten ökar för snabbt. Dra på för fullt! Upp med nosen! Upp med nosen!

 

(Fullt gaspådrag, motorerna går upp på maximalt varv och nosen höjer sig).

 

FV (flygvärdinna) över interntelefonen: Vad händer? Passagerarna undrar varför vi sjunker så snabbt!"

 

KP: Windows har kraschat. Vi har ingen kontroll över planet längre. Meddela att vi försöker landa på Prag - Ruzyne.

 

FV (över högtalarna): Mina damer och herrar. Vi kommer inte att nå Bangkok under denna flygning. Piloterna har drabbats av en systemkrasch, planet har ju Windows-avionik, så måste nödlanda i Prag. Slappna av. Det kommer att bli en fin landning.

 

KP: Jag drar av gasen, vi passerar nu 18.000 fot. Har Windows lugnat ner sig?

 

AP: Nej, det är fortfarande allmänt skyddsfel. Varje gång jag försöker slå av strömmen och starta om får jag bara out of memory-meddelanden. Jag får slå i checklistan.

 

T: Speedbird 178, ni kan landa på vilken bana ni vill. Utrustningen är framkörd och väntar på er.

 

KP: Tack. Vi har fortfarande ingen kontroll över planet och styr med motorerna. Jag försöker göra en 360-graders för att komma ner på lägre höjd.

 

AP: Okay, jag drar av på ettan och ger full gas på fyran.

 

KP: Korrekt. Håll nosen uppe bara, vi sjunker snabbt igen.

 

(Fartvarningen ljuder) KP: Full gas! Upp med nosen! Vi måste få ner farten!

 

AP: Jag kan inte trimma henne. Hon försöker ju hela tiden flyga med den trimmade farten.

 

KP: Jag förstår. Se bara till att hon inte stiger. Försök gå ner kontrollerat.

 

T: Speedbird 178, har ni fått kontroll över Windows än?

 

AP: Nej, det strejkar fortfarande. Jag får allmänt skyddsfel hela tiden. Det går inte att manövrera annat än med gasen.

 

T: Uppfattat, detta borde väl få Microsoft att byta till Unix!?

 

KP: Jo, men våra chefer krävde att våra 96:or skulle ha Windows som avioniksystem. De inser inte farorna, trots att vi varnat dem flera gånger.

 

T: Vi förstår hur ni har det. Jag ska se till att pressen informeras om tillbudet.

 

AP: Tack för detta.

 

KP: Passerar 10.000 fot, fart 370 knop och sjunker med 5.000 fot per minut. Detta kan inte gå väl!

 

AP: Jag försöker reducera farten!

 

(Gaspådraget reduceras.)

 

KP: Nu sänker hon nosen igen! F-n också!

 

(Gaspådraget ökas något)

 

KP: Fungerar klaffarna?

 

AP: Nej, jag fick ogiltigt sidfel när jag skulle kontrollera. Vi måste ner utan!

 

KP: Oj, oj, oj! Det blir 200 knop det. Försök kontrollera höjdrodren!

 

AP: Höjdrodren fungerar äntligen, men det är fortfarande problem med allt annat.

 

FV: Vi håller på att göra kabinen klar. Landar vi snart?

 

KP: Ja, vi försöker gå in för landning nu, men den kommer att bli tuff. Jag försöker klara oss ner.

 

AP: Jag fick en blåskärm! Tvåans FADEC har lagt av. Motorn slås ut.

 

KP: Okey, jag försöker få ner henne, prova att göra en omstart.

 

T: Speedbird 178, klart landa.

 

KP: Okey, vi har fältet i sikte. Försöker ta oss ner.

 

AP (via högtalarna): Intag skyddsställning, vi nödlandar! Brace yourself! We´re landing soon!

 

KP: Banan i sikte. Vi sjunker med 2.000 fot. Ställ ner.

 

AP: Ställen ute och låsta.

 

GPWS: Sink rate, sink rate.

 

KP: Vi klarar inte detta! 240 knops fart!

 

GPWS: Too low, gear. Too low, gear.

 

AP: Ställen är ju ute! Det är något konstigt! Vänta lite, de är fortfarande infällda! Lamporna har fått spel!

 

KP: Nödutfällningen!

 

AP: Blåskärm! Vi klarar det inte!

 

GPWS: Whoop Whoop Pull up! Whoop Whoop Pull up!

 

KP: Håll i er allihopa! Vi landar!

 

AP: Stoppar motorerna! Se upp!

 

GPWS: Whoop Whoop Pull up! Whoop Whoop Pull up! Whoop Whoop Pull....

 

(Kraschade ljud då planet träffar banan. Inspelningen bryts.)

 

Vad slutade detta Windows-haveri med? Jo, en totalförstörd kärra och flera skadade passagerare. Piloterna klarade sig oskadda.

 

Utredningen av haveriet visade vad många redan vetat: Windows-avioniken och styrsystemet är farliga. Speedbird 178 var en viktig läxa för hela branschen, som insåg att flyget inte var betjänt av samma usla situation som på datormarknaden. De bolag som hade W-avionik i sina plan ersatte den med Rockwell Collins ProLine-serie. Det förbättrade säkerheten radikalt och gjorde flyget säkert igen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Dobroslaw Krawczynski

Och du är det levande beviset för utvecklingen inom datorbranschen antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Erik Gustavsson1

Sensmoral:

 

Flyg Aeroflot, där styrs elektroniken av radiorör.. säkert o bra.. ;-)

 

Ärligt talat, med tanke på den proteststorm, alla dödshoten och de stackars döda katterna som jag fick i min brevlåda sist vi hade en flygrelaterad utväxling av inlägg på detta forum så kanske det är läge att hitta andra infallsvinklar.

 

Till er som kastade tårta i mitt ansikte - köp tårtorna på PJ Urbans nästa gång, de är godare...

...sen, försök att inte mailbomba mig med gif-bilder på brevbomber, de funkar inte lika bra som riktiga ;-)

 

 

mvh

Erik (som tagit på sig stålhjälmen och krupit ner i hålet igen)

Link to comment
Share on other sites

Magnus Gladh

Då an du kanske berätta systemkraven för MAC OS X som alla här håller så varmt om hjärtat...

 

har inte sett systemkraven någonstans, inte OSet iheller för den delen, men så är det kanske man suktar in i framtiden med MAC medans vi med PC lever i nuet...

 

- Magnus

 

Link to comment
Share on other sites

Systemkrav: G3/G4 eller högre

Uppstartstid: 15 sekunder (dreglar)

 

http://www.apple.com/macosx/

 

Nog finns OSet alltid, det är bara så att inte alla fått pilla på det ännu eftersom den är i betastadiet och släpps nu i höst. Ungefär som Win2000 som dröjt till bara för någon månad sedan.... så visst, vi suktar ännu, men det gjorde även Windows-nissarna ett långt tag (kanske ännu).

 

Mac OS X ska installeras i alla nya Macar från januari 2001 men kommer att finnas att köpa separat innan dess, sensommaren/hösten.

 

 

/Petra

Link to comment
Share on other sites

Henrik K Olofgörs

Kravet på G3/G4 är inte ett krav (om jag förstått rätt), det är vad Apple bundit sig till att stödja. Med tanke på opet:s natur med *nix i botten så går det att pilla med Darwin tills det funkar på de flesta någorlunda moderna Macar (de kompilerade det faktiskt för x86 för ett tag sedan). Problemet ligger nog mer i att Aqua måste bytas mot ett mindre resurskrävande layer, och där kan det ev. bli problem (men DP3 antyder att det låter sig göras).

Link to comment
Share on other sites

Erik Gustavsson1

Enligt Computer Sweden så ryktas det om att Mac OS X släpps som beta nästa vecka på en utvecklarkonferens.

Snäll som jag är så letade jag upp artikeln på CS hemsida (Jag läste den ursprungligen på papper i morse):

 

http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=000511-CS3

 

Jag borde få nån form av kickback snart från IDG så mycket som jag tipsar om artiklar från Nätverk o Kommunikation och Computer Sweden.. ;-)

 

mvh

ErikG

Link to comment
Share on other sites

Erik Gustavsson1

Då artikeln tydligen skrivits 11/5 så skulle det betyda att betan släpps denna vecka..

Apple säger att MacOS X släpps i Juli under MacExpo.

 

mvh

ErikG

 

(Nu vet ni nog allt som stod i artikeln, så nu behöver ni inte läsa den.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Henrik K Olofgörs

Erik,

det är inte "en utvecklarkonferens", det är goddamn WWDC, alla Mackonferensers moder. Och den börjar idag. Om ett litet tag får vi se om det blev några kul hårdvaru-introduktioner, intro av OS X Beta känns rätt given.

Jag sitter här och rullar tummarna och väntar på att rapporterna ska börja flyta in. Fan, jag har väntat på det här i ett par år.

Link to comment
Share on other sites

Dobroslaw Krawczynski

Enligt microsoft är windows det bästa som hänt oss sedan elden. Konstigt nog går jag inte riktigt på det. Men Apple är ju en helt annan femma :-)

 

Vi "windows-nissar" har kunnat köra bra grejer ett bra tag nu, så vi har inte suktat. NT är bra. Win2k ser annorlunda ut (fulare neligt mig) men har en hel del finesser som borde ha ingått i NT tidigare.

 

Och så kan jag väl avsluta med ett ord jag har hört rätt ofta här: snart så... :-)

Link to comment
Share on other sites

Nej, Aeroflot har inte med avionik att göra. De sviter som finns i IL-96, Tu-204, An-70 och liknande nya konstruktioner har inga elektronrör, utan vanliga kretsar. Vill man dock inte ha rysktillverkad Avionik går det att beställa Rockwell Collins version (IL-96M); Honeywell VIA-2000 (Tu-204-120/Tu-224) och AlliedSignal (Yak-242, projekt).

 

Det nya Aeroflot - Russian International Airlines har god standard. Tidigare bolaget Aeroflot - Soviet Airlines var uppdelat i divisioner, med följden att servicen och standarden varierade betydligt. Dagens ryska småbolag är helt enkelt dessa divisioner. (Komi Avia, Vnukovo Airlines, Domodedovo Airlines ex.)

 

Förresten, de som bombhotar flygintresserade får skärpa sig. Utan flyget skulle världens kommunikationer vara betydligt sämre.

Link to comment
Share on other sites

Datorbranschen har inte helt frisk utveckling, när MS har så stor marknadsandel. Monopol och dominans är ALDRIG BRA. Däremot är mångfalld och konkurrens BRA.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om att när jag började med Amiga fanns inte NT, däremot fanns MS-DOS och Windows 3.0. Har man kört Amiga OS stönar man inte av upphetsning inför åsynen av Windows. Samma sak gäller om man sett NextStep och annat i aktion. Windows kommer inte att slå ut Unix, det är bara MS och deras närmaste anhöriga (användare) som är övertygade om detta. MS kan konkurrera den dag man får se ett WinUnix. Innan den dagen kommer de att ligga efter andra företag, oavsett om dessa heter Apple, Sun, Amiga International m.fl.

 

Inom W-världen var det ju snart så rätt länge (då W95 väntades). Nu är det "snart så" för det Unix-baserade Windows, men när det kommer tror jag inte att jag byter. Man kör ju redan Unix-baserat i.o.m Mac OS X och Linux sedan länge så varför ska man då ha ett MS-system när de ännu en gång gör det som andra gjort länge. Nej, IN MED WinUnix! Annars får MS finna sig i efterblivenhetens förlovade land, där IT-cheferna älskar dem och andra kritiserar dem.

Link to comment
Share on other sites

På vår gata hemma i stan, där jag bor, bor det en kille som är på WWDC just nu. Han säger att de sitter och tittar på konstiga overheads och pratar konstigt programmeringsspråk på dagarna och på kvällarna sitter de i barerna, dricker öl och pratar konstigt programmeringsspråk.

 

Himla roligt, va?

 

/Petra

 

PS, Killen på min gata i stan är förstås Sten-Erik Björling som brukar titta in på detta forum då och då.... så jag hoppas han berättar vad han sett när han kommer hem!

Link to comment
Share on other sites

Dobroslaw Krawczynski

Ja, jag vet. Jag har kört Amiga ett bra tag (sen den kom fram till 96 ungefär). Jag har även kört Linux, win 3.1, 3.11, NT (3 och framåt), 95/98 och nu win2k. Är min större än din nu? :-)

Jo, jag har även använt OS/2. Och när jag började med Amiga fanns inte win 3 heller, då var 2:an kung :-) Den lekte jag med på en 286.

 

Jag tror inte att du riktigt har förstått vad Unix är, du verkar sväva i den uppfattningen att Unix är ett OS. Tyvärr är det så att Unix är ett samlingsnamn för ett gäng (snarare ett tross) sinsemellan mer eller mindre kompatibla varianter på samma tema som alla kör på 'proprietary' (vad ska man ha för ord här om man vill köra på svenska?) hårdvara. Det är detta som gjorde Unix till en så stor flopp trots att den rent strukturellt är mycket bra.

Det finns undantag från regeln, det finns Unix-varianter som kört på vaniljburkar men de är som sagt undantag och inte regel. Som kuriosa kan jag väl nämna att det fanns en Unix-variant till Amigan.

 

Det enda jag saknar från amigan nuförtiden är lika välintegrerat shell som den i amigan. Som tur är kan man ju alltid gå in i linux för lite shell-lovin :-)

 

Vad menar du förresten med Unix-baserat win? NT baseras på VMS (utvecklat av Digital i slutet av 70-talet). 95/98/ME baseras på dos.

Link to comment
Share on other sites

Victor Akell

Dobroslaw dina OS val verkar ödesdigra AMIGA-avsomnat ,OS2-avsomnat Win & W2K snart avsomnat..........

Link to comment
Share on other sites

Henrik K Olofgörs

Så det är på WWDC Sten-Erik är? Aaaarrgghhhh vad avundsjuk jag blir... men ok, då kan vi ju pumpa honom rejält när han dyker upp här igen.

Link to comment
Share on other sites

Henrik K Olofgörs

Unix är visserligen inte *ett* OS, men det är meningslöst att se det som en negation av dess status inom OS-världen eftersom det är de facto standardarkitekturen; likaren för alla andra.

”Proprietary” blir väl proprietär, men iofs körs väl *nix på öppen hårdvara oxå. Att kalla Unix för en ”flopp” är att tänja på sanningen en hel del: *nix har inte varit så starkt som det är nu på mycket länge, det har bra momentum, och det var aldrig riktat för desktopen i den mening vi känner den hur som helst.

 

Att win32 skulle ha en så bra historia ställer jag mig lätt tveksam till. W2K verkar mkt bra, men NT blev ju inte användbart innan NT4, och t.o.m fyran lämnar en hel del i övrigt att önska. Jag har en burk bredvid mig som står och tuggar NT4 just nu, och jag har helt gett upp att försöka göra något kreativt på den. Den är bra på det den gör, men det är knappast ett system som inbjuder till experiment eller vidlyftigheter.

Link to comment
Share on other sites

Dobroslaw Krawczynski

En flopp i den bemärkelsen att den körs på en bråkdel av de maskiner som säljs idag. Det är i mångt och mycket ett OS som körs på workstations och stordatorer, och det är ju inte så vanligt att vanligt folk har dessa?

 

Det är ju det att standarden är så fragmenterad som gjorde att den inte slog på "vanliga" burkar".

Link to comment
Share on other sites

Dobroslaw Krawczynski

Du är så god Victor :-) Alltid så förutsägbar

Men om ett halvår så kommer ju osx, då har du äntligen ett någorlunda modernt OS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...