Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket papper ska man köpa?


@dy

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en HP Deskjet 690C som jag allra mest använder till att skriva ut skolarbeten, kort sagt höften med alltifrån 5 till 120 sidor o då i svartvitt eftersom färgpatronerna är så dyra.

 

Det som hänt nu på sista tiden är att skrivaren matar in tv eller flera papper in i maskinen samtidigt med följd att allt stannar o jag får skriva ut det på nytt. Men främst så måste jag slänga åtskilliga sidor som är svärtade.

 

Jag har funderat på om det har med papperskvaliteten och ytan att göra. Så nu undrar jag om nån kan berätta för mig vad jag bör köpa för papper. Ska det vara blankt eller matt o vilken vikt/tjocklek? Något speciellt märke? Har det betydelse hur länge pappret ligger i hyllan innan det används? Det jag har nu o som krånglar är något år gammalt eftersom jag förut inte skrev ut alls så mycket som just nu. Jag hoppas kunna köpa ett billigt papper, kanske betala 50-60kr för 500sidor. Men undrar lite om det är värt att betala mer? Drar dyrare papper mindre bläck?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inmatning av flera papper brukar oftast betyda att det antingen finns skräp (rester av papper) eller damm i skrivaren eller att skrivaren är inställd på fel papperstjocklek. Kolla om din skrivare har någon sådan inställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du först ska testa om det verkligen är pappret som ställer till det så att det inte är skrivaren som börjar ge sig. Din skrivare börjar kanske att bli gammal och sliten (din modell har några år på nacken). Se om du kan få tag på 5-10 ark av vanligt kopieringspapper och se om dessa fungerar. Är det så att det pappret fungerar är det billigast att köpa en hel låda 5*500 ark kopieringspapper på en vanlig kontorscash. Det kostar då lika mycket som två st 500 förpackningar i bokhandeln eller på vanliga varuhus.

 

Om inte är det nog dags för en ny skrivare. Om du ändå bara skriver ut svart/vitt borde du satsa på en laserskrivare. De är betydligt billigare i längden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen börjar din skrivares matarhjul och separations-kuddar att bli slitna eller har åldrats. De är oftast gjorda av gummi som åldras och blir hårt.

Detta kan delvis påverkas av papperkvaliten, men grundproblemet kvarstår och lär inte bli bättre med tiden. Så förslaget att byta skrivare känns relevant, framför allt om du skriver ut i svartvitt.

 

Denna svartvita laserskrivare kostar ca. 1500:- inkl. moms och har betydligt lägre utskriftskostnad för svartvitt. Men att se upp med är att den kräver USB-anslutning.

http://www.hp.se/produkter/psc/overview.asp?category_id=4&type_id=58&family_id=55871&audience=consumer&psc=yes&psc_category_id=

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Canon LPT 1120 är en bra laserskrivare, som jag kan rekommendera om du ska köpa nytt. Min gav jag cirka 1500 kr för i somras.

Testa kanske först att pappren inte blivit statiska och klibbar ihop därför. Lufta bunten genom att bläddra igenom den innan nu matar skrivaren Annars ska vanligt 80 gr papper funka bra. Det är också betydligt billigare än tjockare papper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...