Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

boota


_@/¨

Rekommendera Poster

Ska formattera om, den har Win XP Prof, men är lite för klen så jag tänkte installera tillbaka Win 98, jag har en räddningsCD, för att installera om allting. Hur får man burken att begripa att den skall boota från räddningscd. I instruktionen för räddningscd står att man skall stoppa i CDn och sen stänga av, sen starta upp och följa instruktionerna på skärmen, men den bara bootar som vanligt.

 

_@/¨

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förmodligen ställa in i BIOS att datorn ska boota från CD innan den bootar från hårddisk. Hur man kommer in i BIOS skiljer sig lite från olika fabrikat åt, men man ska alltid tryck på någon knapp när man startar datorn, t.ex. del. Var man hittar "Boot order" skiljer sig också mellan fabriakt, har för mig att det brukar ligga under någon rubrik som Power Mangement Setup.

 

 

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.

-Martin Luther King

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Glöm inte att formatera disken till FAT om du ska ha in Win98 igen. :-)

 

Förmodar att du haft XP på NTFS tidigare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Och, om du har haft WinXP på NTFS så måste du först med hjälp av FDISK radera ickedos-partitionen, och sedan skapa en primär partition att ha Wim98 på.

Glöm bara inte att ställa in den som aktiv, annars går den inte att starta ifråm.

/Mathias

--

Datorer, datorer - det finns väl bara Intel PC?

För lite verklighetanknytet vett se http://amd64.unsol.se/hardtabell.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...