Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Celeron eller Duron

manlix

Recommended Posts

Tänkte införskaffa mej en ny dator kanske. Men jag vet inte vilken processor jag ska köpa. Vilken är bäst av en Celeron, Celeron II och Duron? Eller så kanske det är bättre att köpa en Athlon? Får se vad plånboken säger. Ska avända datorn till spel.

Per Larsson

Om du ska spela ska du definitivt ha en Athlon.

Många tänker som så att "man ska ju bara spela" så då behöver man inte lägga så mycket pengar på processorn, men det är precis tvärt om.

Om man däremot bara tänkt tita på lite bilder, surfa lite internet och ordbehandla så går det utmärkt med en budgetprocessor (typ Celeron och Duron).

/per

Om budgeten är begränsad så har jag ett tips:

Satsa på en hyfsat snabb Celeron och ett GeForce-kort. Har själv en Celeron466 som tickar på i drygt 520 Mhz och grafiken får mitt TNT2-kort med 32 MB minne ta hand om. Datorn är även utrustad med 128 MB ram. Denna kombination orkar med mer än en PIII på 600 Mhz och ett mindre bra grafikkort.

Mvh Stefan

Hade faktiskt tänkt införskaffa celeron 533, 256 mb ram, ett geforce DDR och ett abit moderkort. En 17" skärm 1280x1024@85hz. Får det för ung. 13000. Men man kanske borde vänta på celeron II eller Duron istället?

Om du kan, så vänta tills du kan komma över en Duron.

Det kommer inte att dröja mer än ett par veckor tills dess. Vad det gäller hastighet Duron vs Celeron2 så kommer Duron att ha övertaget ganska rejält med tanke på vilka bus-frekvenser som dom använder.

Celeron med sin 66MHz FSB kommer att vara starkt vingklippt gämfört med Durons 200MHz FSB och en minneshastighet på 100-133MHz.

Det talar väl för sig själv tycker jag....

Eller så väntar man på Thunderbird och köper en Athlon då för dom sjunker antagligen i pris. När kommer Thunderbird?

/johan

• 1 month later...

ja vänta på tbird...det kommer om någon månad..i USA redan finns tbird.. så var god o vänta...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...