Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iMOVIE från generösa APPLE


Victor Akell

Rekommendera Poster

Victor Akell

Macanvändare ni vet väl att ni kan ladda ned

iMOVIE ett mycket bra & lättskött DV videoredigerings program som fungerar till alla Mac'ar med FireWire port (G3 & G4 :or alltså men kan även fungera på äldre powermac'ar )

Dessutom fungerar det även som presentationsprogram & ljudredigeringssystem.

Helt gratis alltså. Vad väntar ni på ? ladda ned från.

http://www.apple.com/imovie/download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Väldigt generöst av Apple att ge de som inte har programmet chansen att ladda ner det.

 

Bara en liten detalj som stör mig, och det är raden där det står följande: "This software is intended for download in North America only."

Varför? Jag tänkte först att det skulle kunna ha att göra med språkbarriärer, osv. T.ex att det inte är rekommenderat att installera ett engelskt program i ett svenskt MacOS. Men då kan man ju även fråga sig varför de inte inkluderade England, eller andra engelskspråkiga länder runt om i världen.

Kan det ha något att göra med licensen kanske? Vet inte. Man får ju inte läsa den förrän efter att man laddat ner programmet. Tänk på de stackarna som laddar ner programmet över modem, bara för att upptäcka att p.g.a. licensen får de inte lov att använda det?

 

Detta är givetvis bara spekulationer, men det hade varit kul om någon med lite mer information skulle kunna svara på mitt meddelande om varför versionen som finns där bara är tänkt för nordamerika.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Anledningarna till att APPLE bara rekommenderar Amerikaner att ladda ned iMOVIE är väl flera ,för det första så är det väl av nedladdningsskäl 150.000 laddade ned iMOVIE på en vecka.........Ganska hård belastning på nedladdningsservrarna 150.000Xca 15 Meg......

Sedan så kanske de inte vill uppröra ADOBE & STRATA m.fl som de har goda samarbeten med.

Ditt resonemang att man inte får använda iMOVIE i övriga världen gäller absolut inte, det är ju bara att köra.Kul att APPLE nu även lagt upp plugins m.m. till iMOVIE även dessa är gratis nedladdningsbara.

APPLE vill bli No:1 på digital video & med detta initiativ så kommer inom några månader ha sett till att över 1 Miljon har tillgång till ett bra & enkelt DV-system.Det enda man behöver för att skapa kreativt är ju nu förutom en FireWire Mac en billig DV kamera....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per, min gissning är att iMovie också kommer att finnas för nedladdning på svenska. Jag kan tänka mig att Apples filosofi är att alla de språk som Mac OS stödjer också ska få möjlighet att kunna ladda ner iMovie på sitt språk eftersom iMovie också finns på svenska (som kommer med DVD-iMacarna).

 

Det var då inga problem för mig att ladda ner iMovie och få det att funka med Mac OS 9.0.2 så jag har på min PowerBook G3 (firewire). Har ännu inte provat programmet på dator utan firewire, men det kan uppstå problem med installationen gissar jag.

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...