Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook express, flytta med mail vid formatering


ol_jensa

Rekommendera Poster

WinXP, Outlook express. Ska formatera och ominstallera XP, hur flyttar man med sig de mail som ligger i inkorgen? Det vill säga var (i vilken mapp) kan jag hitta de filer som jag behöver bränna ned och vilken extension har de (typ .mbx och .toc för Eudora)??

 

Tackar för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c:\documents and settings\användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Identities\{DC1A996D-D5C1-nånting}\Microsoft\Outlook Express

{DC1A996D-D5C1-nånting} -grejjen är jag inte helt säker på att den är samma för alla, men det borde bara finnas en katalog där.

 

filerna har ändelsen .dbx och heter som mailkatalogerna i oe, inkorgen.dbx, utkorgen.dbx osv.

 

Jag hoppas att du verkligen bränner dom, eller iaf kopierar in dom nästa gång du installerar, så att du alltid har en riktig kopia av dom ifall oe bestämmer sig för att ta bort dom.

Det händer nämligen när man i OE ställer in att man vill använda en annan katalog än default-katalogen för att lagra sina mail, katalogen (som måste finnas innan man pekar om dom) töms automatiskt. En otroligt korkad lösning, har man inte en kopia eller någon sorts undelete-program installerat så är man rökt. (verktyg, alternativ, underhåll, "klicka på knappen Mapp för att ändra lagringsplats för meddelanden").

Om du bara kör med c:\documents and settings\användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Identities\{DC1A996D-D5C1-nånting}\Microsoft\Outlook Express\ så borde det dock inte orsaka några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har XP så kan du använda dig av Files and Settings Transfer Wizard. (engelsk version)

Du hittar den under Program - Tillbehör - Systemverktyg.

Du får flera val på hur du vill flytta dina inställningar och viktiga filer till en annan dator.

När du sedan gjort en kopia och antingen sparat den till en annan partition eller lagt den på en CD så kör du guiden i din nya installation av XP och importerar allt igen.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer nämligen när man i OE ställer in att man vill använda en annan katalog än default-katalogen för att lagra sina mail, katalogen (som måste finnas innan man pekar om dom) töms automatiskt.

 

Menar du att den nya katalogen som jag väljer att ha som lagringsplats för mina mail skulle tömmas helt av sig själv?

 

Jag har under många år använt Outlook Express med lagringsplatsen för mailen på en icke winpartition och denna mapp har aldrig tömt sig. En mapp på hd:n tömmer sig inte själv.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den töms inte helt av sig själv utan av OE såfort jag tryckte på "ok" knappen efter att ha valt den nya katalogen. Det låter helt vansinnigt men det var verkligen vad som hände. Jag hade som tur var Norton utilities installerat så jag kunde få tillbaka mailfilerna igen, när jag sedan lade in dom i katalogen och startade OE så var allt som vanligt igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag lagt en mapp på skrivbordet dit jag regelbundet kopierar över mailen. Bara att markera och dra över till USB-pinne. När jag sedan vill ha in mailen till en annan dator, in med pinnen, markera mailen och dra över dem till inkorgen. Lätt som en plätt!

 

 

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Internetprogram

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

edit: Några år senare flyttas den vidare till Epostprogram

 

[inlägget ändrat 2008-01-09 22:14:21 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
varj skrev:

Den töms inte helt av sig själv utan av OE såfort jag tryckte på "ok" knappen efter att ha valt den nya katalogen. Det låter helt vansinnigt men det var verkligen vad som hände.

 

Jo samma sak hände mig, en riktig kalldusch faktiskt.

Som tur var kör jag med regelbunden backup, annars hade flera års mail sopats bort på en tiondels sekund.

 

ha de

Amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt ovannämnda funktion, men däremot har jag manuellt flyttat alla dbx-filer till en annan dator flera gånger, och det har aldrig blivit fel

 

Däremot tappade jag lite mail, när jag skulle dela dbx filer på två datorer med OE. Den gillade inte att två OE läste och uppdaterade dbx filerna samtidigt (fick registerhacka lite eftersom det inte gick att välja att lägga dbx filerna på en nätverksresurs typ "\\dator1\OE\")

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Ville bara tillägga att man kan använda en backup-programvara.

Jag själv använder en gratis testversion, men det gör ju inget för så fort jag ominstallerat startpartitionen så installerar jag återigen programmet ock tar tillbaka allt från backupfilen som jag sparat på säker plats.

 

"Genie Backup Manager Professional 5.0 (15 days trial)" heter det program jag använder och det fungerar kanon på Outlook Express med dess inställningar mappar m.m. och dessutom kan man backupa andra saker som ICQ-filerna, Mina Dokument-kataloger till alla profiler på datorn m.m.

Programmet verkar nästan vara gjort för detta ändamål.

Har för mig att programmet kan lägga backupfilen direkt på servern, den förberedda cdskivan, disketten, eller annan media.

Använde ett liknande program förut, men detta har fler möjligheter.

Som sagt, ska man bara ha programmet tillfälligt så duger en 15-dagars-version annars kan man alltid betala för den registrerade versionen.

 

 

...CableGuy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

CableGuy_SWE skrev:

 

[log]Hej!

 

Ville bara tillägga att man kan använda en backup-programvara.

Jag själv använder en gratis testversion, men det gör ju inget för så fort jag ominstallerat startpartitionen så installerar jag återigen programmet ock tar tillbaka allt från backupfilen som jag sparat på säker plats.

 

"Genie Backup Manager Professional 5.0 (15 days trial)" heter det program jag använder och det fungerar kanon på Outlook Express med dess inställningar mappar m.m. och dessutom kan man backupa andra saker som ICQ-filerna, Mina Dokument-kataloger till alla profiler på datorn m.m.

Programmet verkar nästan vara gjort för detta ändamål.

Har för mig att programmet kan lägga backupfilen direkt på servern, den förberedda cdskivan, disketten, eller annan media.

Använde ett liknande program förut, men detta har fler möjligheter.

Som sagt, ska man bara ha programmet tillfälligt så duger en 15-dagars-version annars kan man alltid betala för den registrerade versionen.

 

 

...CableGuy[/log]

 

Sry för att jag tog upp denna tråd igen, men sen om man vill ha tillbaka mailen i Outlook då?.. Blir det nån speciel fil, eller hamnar allt i en mapp?.. Funderar på om jag ska testa det där programet :) Ska formatera mors dator (och hon ville så gärna ha mailen kvar).

 

[inlägget ändrat 2008-01-09 18:11:10 av Golzmo]

[inlägget ändrat 2008-01-09 18:13:50 av Golzmo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...