Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera filer från CD.


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Sitter och lägger in musik från gamla brända mp3-skivor. Skivorna är upp till 5 år och har förvarats bra och är rena o fina. Tyvärr har de tappat en del information (har även skivor som blivit oläsliga efter 1 år) och det blir läsfel titt som tätt och kopieringen avbryts. Nu litar jag inte längre på brända skivor utan har skaffat större hårddisk...

 

Det jag egentligen undrar är om det finns något program som man kan använda sig av och kopiera med som ignorerar oläsliga filer? Optimalt vore om man också fick en lista på de filer som inte gick att kopiera.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det är inte din brännare som behöver rengöras?

 

Hårddiskar litar jag mindre på. Får du en krasch så är du av med allt du sparat. Jag brukar bränna dubbla CD-skivor med det jag är rädd om. Går en sönder så har jag en i reserv. Bägge kan inte gå sönder samtidigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2004-11-21 16:29:07 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Det tror jag inte. Har en DVD-läsare och en CD-brännare som båda är ca. 2 år gamla. Ingen kan läsa de trasiga filerna. Några dåliga skivor har jag även testat i en annan dator. Kan också tillägga att skivorna testades direkt efter bränning och att de då fungerade (de som var ca 1 år gamla).

 

Därav min skeptiska inställning till CD som back-up. Och visst kan två skivor gå sönder samtidigt, särskilt om det är likadana skivor som är brända samtidigt (då åldras de ju ganska lika).

 

Nej, nu kör jag med en extern hårddisk som back-up. Tanken är att jag ska förvara hos nån kompis eller så. En back-up i samma hus är inte mycket värd om huset brinner ner...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Därav min skeptiska inställning till CD som back-up. Och visst kan två skivor gå sönder samtidigt, särskilt om det är likadana skivor som är brända samtidigt (då åldras de ju ganska lika).

 

Jag har haft de här CD-skivorna ett år eller längre. Funkar prima än så länge. Felsökt dem med Neros testprogram för CD-skivor, och där hittas inga fel.

 

CD-skivor kan hålla rätt länge om de hanteras rätt. Har för mig att Datormagazin hade en artikel om det för ett tag sen.

 

Nej, nu kör jag med en extern hårddisk som back-up. Tanken är att jag ska förvara hos nån kompis eller så. En back-up i samma hus är inte mycket värd om huset brinner ner...

 

Bäst är att låsa in backupen i ett bankfack om det är värdefull info du har.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Jag tror inte att de kan hanteras mycket bättre i ett normalt hem än vad jag har gjort. De har i princip stått oanvända i sitt fodral i ett skåp. Men kanske beror det på dåliga brännare och/eller skivor. Min första brännare var en HP 4x2x24 den jag har nu en Asus 40x eller så.. De sämsta skivorna jag har är silvriga Medion, de bästa är nog Kodac Gold..

 

Men bra att det funkar för dig. Jag har varit med om en hårddiskkrasch, men ser ändå det som säkrare på nåt sätt. Det är ingen värdefull information i pengar räknat, "bara" personligt värde.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Tänkte skriva en liten lägesrapport som kanske hjälper nån annan...

 

Nu har jag hunnit testa en del program.

CDCheck och CloneCD fungerade inte bra.

 

Det som verkar fungera bäst är Robocopy som ligger i Microsoft Resource Kit Tools. Det är ett program som körs i cmd. I det kan man ställa in antal försök per fil mm.. Jag körde med följande växlar:

 

robocopy [källa] [destination] [filer (*.* som default)] /MIR /R:1 /W:10

 

Det tog 36 minuter och den kopierade 114 av 127 filer. 13 filer var alltså trasiga. Nästa skiva tänker jag köra utan omläsningar (/R:0) och därmed ingen väntetid mellan försöken (/W).

 

De trasiga filerna(?) hoppar de över ganska snabbt (ERROR 1: Felaktig funktion) medan de andra felaktiga filerna tog lite längre tid (ERROR 23: Datafel). Intressant att det blev två olika feltyper... Tror att fel 23 var i slutet på skivan.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...