Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

stöld för att överleva


Zoltan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar om det finns några förmildringar i straff för stöld för personer som har det väldigt dåligt stält och stjäler i princip för att överleva?

 

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det tror jag inte. Varför skulle det vara förmildrande straff för det?

I så fall kan alla som stjäler ha det som undanflykt. Snor en bil för att de har det kasst ekonomiskt och har inte råd att köpa en själv.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snor en bil för att de har det kasst ekonomiskt och har inte råd att köpa en själv

 

Nja, jag vet inte riktigt om man behöver en bil för att kunna överleva.

Men i Sverige finns det olika sätt att få hjälp på så det ursäktar inte snatteri.

 

//Mentor

Den högsta formen av intelligens är sunt förnuft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, juridiskt berättigat kan det väl aldrig bli. Har man däremot försökt få hjälp från samhället och fått kalla handen, då tycker jag att det åtminstone är moraliskt berättigat, men enbart stöld av mat eller andra överlevnadsprodukter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexanderLund

Man kan iofs. göra inbrott i ex. en bil om det finns något där i som kan rädda liv. Typ en brandsläckare om en anna bil brinner. Men det måste vara direkt länkat till anna fara eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt insatt i det här med ekonomiskt stöd till fattiga, men i sverige är det väl så att man ska kunna överleva på socialbidrag om man inte har nån inkomst. De som hamnar på gatan gör det väl inte för att dom har en dålig inkomst, utan för att dom har drog eller psykproblem, oftast båda samtidigt. Så stöld för att överleva handlar nog egentligen om stöld för att få det bättre är jag rädd för. Dessutom tycker jag det är så jävla lågt att stjäla av hederliga människor.

 

Jag tänkte lite på det i dag när jag åkte tunnelbana idag och en tjej kom och lade lappar på sätena med en snyfthistoria om sin sjuka familj (för er som inte bor i stockholm kan jag berätta att detta blivit mycket vanligt dom senaste åren). Det som inte stämde i mina ögon var att tjejen var klädd i snygga modekläder och dessutom närmast tjatade hon på folk som inte gav pengar (dvs alla).

 

Nej sluta att ge pengar till tiggare, oftast går det till droger är jag rädd. Vill du hjälpa dom, skänk en bit mat istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som hamnar på gatan gör det väl inte för att dom har en dålig inkomst, utan för att dom har drog eller psykproblem, oftast båda samtidigt.

Det där är en bekväm fördom som nästan alla jag diskuterar detta med har. Det är helt felaktigt. Majoriteten tillhör de grupperna, men det finns en stor grupp helt friska och nyktra människor som av mängder av anledningar hamnar på gatan.

 

Vårt kontor ligger precis ovanför Situation Stockholm och vi sponsrar dem med lina, så jag är ofta därnere och pratar med uteliggare som väntar på tidningar. Många hemska historier får man höra om vad som gått snett och ofta är det faktiskt rätts- och eller socialsystemet som helt havererat i dessa fall.

 

Ett av de vanligaste är väl kvinnor som pga misshandlande män slutligen lämnat mannen, men där hon själv inte haft någon inkomst under äktenskapet, saknar utbildning och i princip alltid "tagits om hand" av mannen. Att de sedan hamnar på gatan har ofta berott på att de inte har varit mogna nog att ta hand om sig själva och till slut "straffat ut" sig från socialtjänstens intresse.

 

Jag tänkte lite på det i dag när jag åkte tunnelbana idag och en tjej kom och lade lappar på sätena

 

Jo, det där har ju eskalerat rätt ordentligt de senaste åren, och oftast är det organiserat också.

 

[inlägget ändrat 2004-11-21 15:11:58 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det handlar inte om så stora summor folk sticker till tiggare.

 

En tjuga eller tia i allmänhet brukar jag sticka till en tiggare för att bli av människan, som i allmänhet är väldigt påträngande. Är rädd för att de börjar bråka om man skulle säga nej och gå. Idag kan man ju få en kniv i sig bara man råkar andas på någon i en kö till en korvkiosk.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

[inlägget ändrat 2004-11-21 15:15:44 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en bekväm fördom som nästan alla jag diskuterar detta med har. Det är helt felaktigt. Majoriteten tillhör de grupperna, men det finns en stor grupp helt friska och nyktra människor som av mängder av anledningar hamnar på gatan.

 

Ok Anjuna, jag kan nog inte argumentera med dig angående saken eftersom du uppenbarligen är mer insatt än mig i ämnet. Men helt felaktigt är det väl inte eftersom majoriteten, som du skriver, tillhör gruppen med dessa problem.

Jag är även medveten om att personer med bra jobb och familj även kan hamna på gatan mycket snabbt om allt börjar gå utför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt MrB, ville bara lägga in det eftersom det är viktigt att vara medveten om. Det är många som inte känner till det och det är ju en sanning man helst egentligen inte vill höra eller tro på, eftersom den visar på att vem som helst under tragiska omständigheter kan råka illa ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen. Det tål att tänkas på. Hamnar man på botten av samhället är det mycket svårt att ta sig upp. Självförtroendet körs i botten och allt blir en enda ond spiral.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man svårt att överleva i Sverige, har man rätt till hjälp. Det står till och med i grundlagen!

 

Kan man ändå inte få det att gå ihop, kan man ju givetvis begå brott, och hamna i "tvåstjärnigt hotell" med 4 mål mat om dagen, människor man kan umgås med (bra om man är ensam) samt fickpengar....

 

(Begå i så fall "offerlösa brott", inte som idioter gör typ "hugga ner okänd på stan" etc.)

;)

 

Update:

http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~nifty/victimless.html

[inlägget ändrat 2004-11-21 16:27:40 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Begå i så fall "offerlösa brott", inte som idioter gör typ "hugga ner okänd på stan" etc.)

 

Ja jo, självklart. Jag hade mer snatteri o dyl. i åtanke.

 

Har man svårt att överleva i Sverige, har man rätt till hjälp. Det står till och med i grundlagen!

 

Att det står i våra lagar innebär inte att detta alltid efterlevs. Det är en väldigt stor skillnad på teori och praktik, så att använda detta som ett slutligt argument som alltid ger staten rätt och medborgaren fel det är farligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det står i våra lagar innebär inte att detta alltid efterlevs. Det är en väldigt stor skillnad på teori och praktik

 

Jag har hört om en hel del fall där människor sökt hjälp hos socialtjänsten och fått avslag då dom trots detta varit berättigade till socialhjälp.

Då får man överklaga deras beslut till länsstyrelsen och flera månader kan gå innan man slutligen kanske får rätt.

 

Vad gäller att stjäla för sin överlevnad är min moral ungefär så här: Ta bara sånt man absolut behöver för sin överlevnad. Stjäl aldrig av privatpersoner utan istället stora varuhuskedjor typ Åhlens, dom har ändå i vilket fall räknat med ett visst svinn i form av snatterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

manual för överlevare

 

gör så här:

börja med att ha dina verktyg i ordning,se till att göra alla dina vänner

beroende av dina tekniska kunskaper,byta varor eller tjänster med dina

vänner, se till att ditt GODA rykte aldrig förstörs,tillverka för dina vänner

sådant som de är i behov av reparationer av bilar kunskap i reparations

manualler för volvo saab bmv och andra bilar t ex.

Ta ut din dator och pilla i söndr delarna och bygg sedan ihop den igen

sälj din kunskap till dina behövande vänner.

ta din radio och gör lika dant.

annonsera på de sajter du kan eller i tidningar.

kan du ett språk flytande typ arabiska jugoslaviska hebreeska kinesiska

eller ett annat fint språk, sälj din kunskap till alla behövande vänner.

kan du översätta språk till ett annat sälj din kunskap

kan du spela ett annorlunda instrument sälj din kunskap

kan du rappa som en värsting starta ett skivbolag.

 

 

sälj dej till högstbjudande

men bli inte en kriminell, det är korkat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...