Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva på cd


Angelus

Rekommendera Poster

På min skrivare står det att man kan skriva direkt på speciella cd-r skivor.

Man kan ju skriva med penna på väl nästan alla skivor, är det en sådan yta dom menar? eller finns det särskilda skivor gjorda för att kunna användas med skrivare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska kunna skriva ut en bild eller annat ungefär som de färdiga skivorna ser ut, t ex så står det ju på PC för allas skiva vad det är och vilket nummer, eller microsofts skivor är ju tryckta på framsidan av själva skivan. Ja det gäller väl egentligen de flesta skivor som man köper. Dessutom indikerar det ju vad som är fram och baksida på skivan. Det är nog inga billiga skivor, och inte billigt bläck heller, men det är nog det dom menar, tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inga billiga skivor, och inte billigt bläck heller, men det är nog det dom menar, tror jag.

 

Skivorna är inte så dyra, fast det beror på var man köper dom förstås. Men ta http://www.wesellcd.com som exempel:

 

100 st printable dvd-r 4x för 465 kr

100 st printable cd-r 700 mb 215 kr

 

Skrivare som klarar detta har kommit ner i pris, som exempel, Canons nya Pixma serie så får man en sån skrivare för runt eller strax över 1000-lappen. Inget dyrt specialbläck, 4 separata patroner för ca 100 spänn per styck.

 

Eller så kan man köra den analoga modellen och använda penna, men det tar lite tid att lägga på ett 4-färgs foto för hand ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det blir billigare, som det mesta. Jag var inne på rätt spår i alla fall!

 

För enstaka presentskivor finns det också Kit med speciella etiketter, som man skriver ut och sen pressar fast på skivan. Jag fick en sån skiva i avskedspresent med bilder från min avskedsfest. Jag har sett såna kit hos Biltema, men kan naturligtvis inte garantera kvaliteten..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är speciella skivor med en slags skrovlig yta för bläck.

 

Vanliga skivor har ju en slags lack som är 0,00005 mm tjock och skriver man på dessa med en tushpenna blir ytan där du skrivit på porös med tiden.

Under denna lack sitter det en aluminium (där datat lagras) som är 0,00015 mm tjock.

 

Verbatims writeable är lysande att använda för att skrivas på en bläckstråle.

Det finns insatser bara och plugga in och printa ut

Gäller dock enbart vissa skrivare.

 

Metal AZO Recording Layer har en dokumenterad BÄTTRE livslängd än vanliga CD-R, DVD-R, +R som finns på Ö&B eller Konsum.

 

All teknisk info finns på www.verbatim.com

 

uhhhhh

 

använd INTE dessa etiketter som man skall klistra på skivan.

Det är ett fullkomligt säkert sätt att förstöra skivan.

Såvida det inte är en skiva som bara skall ha en livstid på 1 eller 2 år.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-20 22:45:26 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kan naturligtvis inte garantera kvaliteten..

 

Nej det är bara skräp, har ett kit liggandes någonstans, det fäster bara en stund sedan börjar det lossna, inte kul.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag kollat på min skiva som snart är ett år gammal och det börjar redan släppa i klistringen. Du hade alldeles rätt. Jag tyckte att det var kul just då, men förde över bilderna till hårddisken, så jag har den bara som backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...