Just nu i M3-nätverket
Jump to content

skapa text av movieclip?

gacki

Recommended Posts

Hej!

Jag har en idé som jag inte har en aning om hur jag ska verkställa och är på jakt efter tips, länkar, tutorials etc. Har ganska begränsade kunskaper i Flash, det mesta har flyttats långt bak i skallen.

Jag vill ha en figur/symbol, till exempel en cirkel (movieclip) som skall falla ned i filmen och bilda ett ord. Texten finns där alltså inte innan utan byggs upp av alla småcirklar. Några idéer eller tips?

Antar att actionscript är aktuellt, jag vet bara inte hur jag ska tänka.

[inlägget ändrat 2004-11-20 20:25:14 av gacki]

Njae att använda skript tror jag är att göra det onödigt komplicerat.

Lägg in texten du vill skapa i ett eget lager. Markera tyextfältet med texten och gå upp i menyn "Modify" och välj "break apart" två gånger. Nu är texten en shape. Placera ut filmklippet med ringarna så att de följer textens bokstäver. Helst i varsit lager. Skapa nu nyckelbildrutor dels där bubblorna skall börja att röra sig och en där de skall vara på plats och bilda texten.

I den första bildrutan, den där de skall börja röra sig, flytta filmklippet till den position den skall börja på. Sedan markerar du den nyckelbildrutan och öppnar properties panelen. I listmenyn som är markerad med "tween" välj "motion".

Nu kan du ta bort texten du skrev in förut.

/Mirandir

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...