Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Novis önskar hjälp! Datorn hittar ej hårddisk vid uppstart längre!


Emma-maria

Rekommendera Poster

Hej, jag är en novis som behöver hjälp! Helt plötsligt så går det inte att starta datorn utan att gå in i bios! Hade igår kväll spelat Sims 2, stängt ned det och gått ifrån datorn, kom sedan tillbaka och då var skärmen svart och så stod det nåt felmeddelande. Jag startade om men då hittas inte hårddisken utan det står nåt om reboot och sätt in CD eller dylikt. Jag startar om igen och går in i bios och då har hårddisken "fallit bort"! Under de olika "primary slave" osv. står disable tror jag, det enda som hittas är DVD-spelaren (en NEC). Går då till exit-fliken och väljer "använd standardinställningar", därefter går jag tillbaka till den flik där det står om "primary slave" osv., det står fortfarande disabled men då kan jag kan ändra till mina hårddiskar. När jag sedan tar exit och sparar inställningarna så fungerar det, den bootar från hårddisken och allt är frid o fröjd. När jag dock sedan loggar ut och startar om datorn så händer samma sak igen! Bios sparar alltså inte ändringarna jag gjort ("använd standard")! Och om jag nu inte minns fel så när jag tittar på boot-ordningen i bios så står floppy som första val och DVD-läsaren som andra men jag ser ingen valbar hårddisk! Nu har jag inte startat om datorn sedan imorse och kommer därför inte riktigt ihåg hur det exakt står i bios men vad jag förstått så bör hårddisken stå som första boot-alternativ, sedan DVD och sedan floppy men jag hittar alltså inte hårddisk-alternativet! Vet nån vad det är för fel? Det är ju lite drygt att varje gång man startar upp/om datorn behöva gå in i bios o ändra! Tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en äldre dator så kan det vara batteriet till BIOS som måste bytas.Brukar vara av samma typ som sitter i leksaker.Kostar inte mer än ca 30kr på tex Clas Olsson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal o gammal, allt är ju relativt, den är inköpt 23 april i år! Att bios "glömmer", är det ett tecken på att batteriet behöver bytas? Hur gör man det? Som sagt, jag är intresserad men inte superkunnig...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Emma-maria skrev:

Att bios "glömmer", är det ett tecken på att batteriet behöver bytas? Hur gör man det?

 

Det kan det vara, ja. :-)

 

 

Du hittar det nästan direkt på moderkortet. Det där stora kretskortet som sitter längst bak i lådan. Sedan sitter batteriet i en svart rund hållare med en metallgrej som håller fast det på ovansidan.

 

Kolla bilden här:

http://www.hardvara.se/guider/moderkort/index3.htm

Norskan kan du säkert förstå. :-) Det är CMOS-batteri du ska titta efter.

 

Var noga med plus och minuspolerna på batteriet. Kolla hur det gamla sitter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

[inlägget ändrat 2004-11-20 18:40:43 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så är datorn inköpt 23 april i år, borde inte detta då ingå i garantin?! Nog är det väl mycket märkligt om batteriet är slut efter endast ett halvår?! :thumbsdown: (På den förra datorn, som vi hade i tre år, behövde aldrig batteriet bytas!) I så fall får de ju fixa fram ett nytt batteri samt sätta dit det! Jag skulle ändå behöva lämna in datorn till Tricom där vi köpte den för att flasha bios då jag inte kan installera sp2 och har en intel pentium (vilken, vad jag förstått, kan ha problem med sp2 om inte bios är uppdaterat, datorn hängde sig vid första uppstart efter installering, inget gick att rädda trots försök med recovery consol utan fick ominstallera xp och förlorade allt jag hade!). De har lovat att flasha det gratis med viss prioritet dessutom, så då kan de ju fixa batteriet i samma veva! Eller är det för mycket begärt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte. Eftersom du har garanti på datorn så får dom fixa den där du köpte den oavsett om det är batteriet eller inte. En va mina datorer är 6 år vid det här laget och batteriet funkar fortfarande.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Låt vara med CMOS-batteriet då.

 

Kör på att det kanske funkar med en BIOS-flash istället. Funkar inte det så är det batteriet som strular. Normalt ska det hålla fem år, men det finns säkert undantag.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...