Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

två datorer:-)


kalf

Rekommendera Poster

Hej, min morsa har köpt en ny dator genom jobbet(får den i mitten av december) så jag får min pappas gamla 1,6ghtz áre, 40gb hårddisk och jag har redan(mammas förra dator som hon fick genom jobbet) en gammal 500mhtz och 9gb. Jag har skärm, mus och tangentbord osv till båda; även en skrivare.

 

Då till min fråga. Jag vill ha ett "data center" med båda datorerna och jag undrar lite hur ni skulle göra om ni hade detta, Om jag skall ha båda datorerna kompletta brevid varandra, båda burkarna men bara en skärm, tangentbord o mus(en switch emellan), eller om jag skulle ha en switch för bara tangentbordet o musen och två skärmar. - Det ända problemet är att båda skärmarna är vanliga "tjocka" skärmar.

Då undrar jag ochså vilket OS jag skall ha på dem, den nya datorn, som jag skall ha nätverk med, har Ms XP home.

Och ni undrar säkert ochså vad jag skall ha datorena till, jag vill kunna spela LAN på gamla hederliga spel såsom Red Alert 2, Jag lyssnar gärna på musik på datan, men mäst surfar och kodar lite, och photoshopar och liknande.

 

Hoppas ni fattar vad jag menar, och skriv gärna en lista på vad ni tycker att jag skall skaffa för saker till dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden passade inte riktigt i Ekonomi-forumet, så jag har flyttat den till Hemmanätverket.

 

/Cloudberry, moderator för Ekonomi.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Sälj en av datorerna. Om du bor själv hemma behöver du bara en dator. Plocka över hårddisken till den ena datorn, den du har tänkt att använda.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska behålla båda datoerna och skaffa en KVM-switch så att du har ett tangentbord, en mus och en bildskärm till båda datorerna. Sedan kopplar du ihop de båda datorerna nätmässigt med en enkel bredbandsdelare (router/switch/brandvägg), t ex Netgear, 3-Com eller D-Link. Båda dom burkarna borde inte kosta mer än 1000 kronor.

 

Om du inte är så värst kunnig på datorer så är min rekommendation att du (till en början) kör Windows XP Home på båda burkarna. Installera sedan basfunktioner på båda. Basfunktioner kan vara exempelvis webbläsare, e-post, icq eller vad du själv tycker passar dig. Övriga programvaror (spel, musik mm) kan du själv välja om du vill ha på en eller båda.

 

Sedan när du kopplat upp allt så ser du till att den ena datorn funkar med basfunktionerna först innan du installerar och sätter upp den andra så att den funkar likadant som den första. Nu har du två nästan identiska datorer och då undrar du säker vad det är för vits med det.

Jo, när du ska göra något - installera ett nytt program, ändra inställningar eller andra experiment - så kommer det förr eller senare gå åt skogen(om inte så är du ett underbarn) och då har du alltid den andra att falla tillbaka till och kan exempelvis använda den för att leta lösningar på internet. Om en av datorerna slutar funka så ska du iinte göra några föändringar på den andra förrän båda funkar igen.

 

Jag tycker inte att du behöver ha två skärmar om du inte har behov av det.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd den äldsta till att testa på Linux. Kanske bara för att sätta upp en webserver. Den äldsta ska även klara av Windows 2000. Utmärkt att köra webserver på fungerar dessutom till att lagra backuper på. Styrs lämpligen med någon variant på VNC från din ordinarie maskin. Får du problem med din ordinarie maskin kopplar du bara över skärm etc till den gamla för att kunna söka hjälp på eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte i natt nu lite. Först vill jag bara säga att jag bor fortfarande hemma och jag har tillgång till ytterligare en dator som har internet så det men att ha två identiska datorer låter onödigt i min öron. Till min tanke, Jag har båda datorerna kompletta, brevid varandra, på den sämsta kör jag in linux och XP Pro(den ända xp versionen jag har tillgång till) för då kan jag köra LAN och ha en server på den sämasta. På den bra datorn är den jag kommer att använda som bruksdator, och när mina polare kommer kan vi sitta vid två st datorer brevid varandra och var sociala ändå;)

 

På "servern" kommer jag bara att ha filer och så som mina polare kan komma åt via ftp då undrar jag vilken linux version som är stabilast, för det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...