Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn har tappat en hårddisk?!


goat63

Rekommendera Poster

Jag skulle flytta filmfiler från en hd till en annan, kopierade och klistrade in. Några filer gick bra men sen så skar det sig helt… Datorn har tappat den hd som jag flyttade filmfilerna till?! När jag öppnar ”den här datorn” så har namnet på hd försvunnit. Det står bara ”lokal disk”. Uppgifter om total storlek och ledigt utrymme är också borta. Det kommer upp ett litet fönster där det står: Disken är inte formaterad – vill du formatera nu? ja/ nej.

Vad har hänt? Detta hände en annan gång varpå jag lackade ur helt och formaterade om hela disken, varpå jag givetvis förlorade en del filer. Detta vill jag undvika nu men vet inte hur? Kan någon hjälpa???

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

/goat63

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Har du använt den hårddisken tidigare utan problem? För då får du ju formatera den. Kan vara något konstigt med filmfilerna. Ett virus. Mystiskt.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej något virus är det inte! Har kollat och dubbelkollat flera gånger. När jag går in i "Datorhantering"så saknas en av mina hårddiskar helt där. Men när jag går in i "Datorhantering/ Diskhantering så finns den saknade hårddisken där fast namnet jag döpt den till är borta, bara (G:)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med samma bekymmer och har kommit fram till slutsatsen att filsystemet har tappats bort på något vis, endera så får man använda sig av ett recovery program som tex easy recovery pro som ska vara väldigt bra, detta är det säkra sättet men ganska jobbigt :), och kopiera över filerna till en annan hårddisk. Det andra mer tilltalande alternativet men tydligen inte alls speciellt säkert är att boota datorn med bootdisk och bara den "trasiga" hårddisken inkopplad och köra fdisk/mbr för att skriva en ny master boot record. Det är alltså på det första sättet du ska göra om du inte vill riskera att bli av med datat på disken.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag skall testa med " Easy Recovery Pro" i kväll. Men jag antar attman stupar då ens engelska är så dålig för det finns väl aldrig någon bruks på svenska eller?

 

Annars återstår väl bara att formatera om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...