Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BIOS hittar inte SATA (+ RAID)

StaLin

Recommended Posts

Till att börja med: jag har kollat bruxarna (3 stycken), men mest blivit förvirrad. Jag har kollat andra trådar här på forumet, men inte hittat någon som stämmer in på mina problem.

Vidare till mitt problem:

Jag har införskaffat två SATA-diskar, som jag inte ska boota från, och som ska fungera som en RAID 1-enhet (eller hur man nu ska uttrycka det). Jag vill köra hårdvaruRAID.

Jag har kopplat in diskarna med SATA-kablar och strömförsörjningskablar.

Mitt första (och kanske enda) problem är att diskarna inte hittas någonstans. Varken i BIOS eller i Windows (jag har kollat Diskhanteringen). I "första BIOSen" (nås via Del) förstår jag inte vilka val jag ska göra. Har försökt med några efter läsning i bruxen.

I "andra BIOSEn" (nås via Ctrl+S har jag för mig) hittas inga enheter. Och inte heller i "tredje BIOSen" (nås via Ctrl+G har jag också för mig) finns heller inga enheter listade.

Diskarna är varma när datorn är igång, så ström får de i alla fall.

Efter det ska jag ställa in dem att fungera som RAID 1, och jag antar att det bara är att gå in i Ctrl+G och ange hur RAIDen ska se ut!? Men vi kanske ska ta ett steg i taget och hitta diskarna först.

Tack för att du läst ända hit. Hoppas du kan hjälpa mig!

PS, jag vet att datorn har en BIOS (eller två i mitt fall - dual BIOS), men jag hoppas du förstår hur jag menar.

PS2 jag sitter på Gigabyte GA-7N400 Pro2

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...