Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Halvklurig matteuppgift


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade matteprov idag och fastnade på en MVG-uppgift, den löd ungefär såhär:

 

"Fabian tränningssimmar i strömt vatten. Han simmar 100 meter på 125 sekunder när han simmar mot strömmen, om han däremot simmar med strömmen simmar han 100 meter på 40 sekunder. Hur stark var strömmen och hur fort hade Fabian simmat om det inte hade varit någon ström alls i vattnet? Svara i m/s."

 

Jag tänkte först att man måste konstruera ett ekvationssystem på något sätt men det hela blev för komplext för mig att tänka ut just här. Till slut kom jag på en lösning som antagligen inte stämmer eftersom den verkar vara för lätt.

 

Jag tog 125 - 40 = 85, 85/100 = 8,5 så vattnet skulle strömma med 8,5m/s. För att sedan räkna ut Fabians hastighet i stillastående vatten tog jag genomsnittet: 125 + 40 / 2 = 82,5, 82,5 / 100 = 0,825, vilken i så fall skulle innebära att Fabian simmade med en hastighet av 0,825 meter i sekunden när det inte är någon ström alls.

 

Jag är nästan övertygad om att mitt sätt att räkna ut det här är fel eftersom det verkar vara för enkelt men skulle ändå vara kul att se hur det var tänkt att räknas ut om någon vill ge sig på det :)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första sträckan simmades med hastigheten 100/125=0.8m/s

Andra sträckan med 100/40=2.5m/s

 

Första sträckans hastighet består av simmarens hastighet minus strömmens hastighet, v1-v2

Andra sträckans hastighet är simmarens plus strömmens, v1+v2

 

v1-v2=0.8

v1+v2=2.5

ger

v2 (strömmens hastighet)=0.85m/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Med antagandet att strömmenshastighet är samma i båda riktningar, får man då stillahastigheten lika med medelvärdet, dvs

 

hastighet utan ström= (hastighet med +hastighet contra)/2.

 

hastighet med 2.5 m/s

hastighet contra 0.8 m/s

 

alltså svaret är 1.65 m/s

det skulle vara samma resultat som det framkommer av Anjuna's beräkning om man fortsätter läsa med avseende på v1.

 

Men försöker man ta genomsnitt på tiderna först, blir det då ej samma svar: tid utan ström= (tid med+ tid contra)/2= (125+40)/2= 82.5 s (?)

hastighet utan ström 100/82.5= 1.2525...m/s

Jag undrar varför.

Karna-Irini

Hej på er alla!

Gott 2005.

Lycka till med matteproven under året.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...