Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är "Ljudstyrenhet för multimedia"?


Lennart_99

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

 

Det har har tydligen dykt upp en ny enhet som xp

vill installera.

Guiden ny maskinvara tjatar på mig hela tiden.

Jag har ju inte mekkat i några nya grejer i datorn.

 

I "Enhetshanteraren" finns det nu en ikon som heter

"Andra enheter". Ikonen är ett stort gult frågetecken med svart skugga.

När jag trycker på plustecknet så dyker "Ljudstyrenhet för multimedia" upp.Vad är det?

 

Om jag väljer att avinstallera den, så dyker den upp nästa gång jag startar upp datorn. Om jag väljer att uppdatera drivrutin så hittar den inget. Det står att enheten inte är konfad rätt.

 

Om jag väljer "Installera programvaran automatiskt (rekommenderas)" så letar guiden men den hittar inget. Svaret blir "Maskinvaran kunde inte installeras eftersom det inte gick att hitta den nödvändiga programvaran".

Om jag istället väljer "Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)" så hänvisar den till "Ny mapp", där jag har packat upp "memt32.zip", vilket är memtest32.

 

Jag har strax innan det problem uppstod även haft problem när jag startar om datorn.

Då får jag felmeddelandet 0x0000000a som tydligen visar på något hårdvaruproblem.

Det står även IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Detta visas med vit text på blå bakgrund. (No good!)

 

Hänger dessa två grejer ihop?

Vad ska jag göra?

 

Tack/

 

WinXP pro, SP1

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudstyrenhet låter som ljudkort. Finns ditt ljudkort med i Enhetshanterarens lista? Kan hjälpa att ta ut kortet och stoppa in det igen.

 

Jag sökte lite på Ljudstyrenhet för multimedia och hittade t ex följande länkar om de kan vara till någon ledtråd.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=507093

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=622470

http://www.spelforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=9553&forum=20

 

Ditt felmeddelande kan ha med annat att göra än hårdvaruproblem, se den här sidan från Microsoft:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_hwpg.asp

där det står lite om hur man ska tolka resten av informationen på den blå skärmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...