Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Microsoft Word - Låsa format

fap

Recommended Posts

Har en fråga hur jag gör för att låsa formatet på ett word dokument.

Jag har ett dokument som, eftersom det skall scannas in i ett program, endast får lov att skrivas ut på en sida.

Hur gör jag så att den som fyller i dokumentet inte kan dela upp utskriften på mer än en sida?

Om det är att fylla "fält" kunded u kanse använda dig av formulär och låsa dokumentet.

Kolla verktygsfältet formulär.

Du kan också dela dokumentet i delar där du låser delarna (Infoga/Brytning och Verktyg/Skydda dokument, Fomulär).

Det går även att skapa tabeller vid behov där du anger cellhöjden till exakt någonting.

BI

Ett stort tack för det snabba svaret! :thumbsup:

Jag har skyddat dokumentet med att låsa formuläret enligt de tips du gav.

Jag skall köra lite tester imorgon och hoppas att testpersonerna inte lyckas bryta formuläret och få det på två utskriftsidor.

Om inte denna låsningen skulle vara tillräcklig hur går man tillväga med tabellen? Skapar man en stor tabell med en cell som omsluter hela formuläret och denna cell sätter man till en storlek motsvarande en A4?

Sorry, har varit borta och kunde inte savara tidigare.

En tabell med en cell. Problem uppstår om användaren trycker på tabulatortangenten för då skapar Word en ny cell.

Jag skulle nog försöka lösa det med formulär. I formulär kan jag vid behov lägga till makron då använadren flyttar sig bort från fältet, ange max längder etc. Du kan placera ett formulär fält också i en tabell.

BI

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...