Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VNC server på Suse Linux 9.1...

Mic

Recommended Posts

Har provat mycket nu men får det inte att funka som jag vill.

Det jag vill uppnå är att kunna köra min VNC viewer från min Windowburk mot min Linux burk. Det är inte så att jag inte alls lyckas fjärrhantera Linuxburken men jag vill ha ett beteende som Remote Desktop i Windows, dvs när jag ansluter vill jag få upp login-prompten. Som det ser ut nu så har jag följande i xinetd:

service vnc-test
{
         protocol = tcp
         socket_type = stream
         wait = no
         user = nobody
         server = /usr/local/bin/Xvnc
         server_args = -inetd -query localhost -once -geometry 1024x768 -depth 32
}

i services har jag lagt till

vnc-test  5950/tcp

xstartup ser ut så här:

#!/bin/sh

# [ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources
startkde

Som det ser ut nu så kommer jag inte ens in, jag får förfrågan om lösen i VNC-viewern men skriver jag det jag satt med vncpassword så får jag bara

"No password configured for Vnc Auth". Sätter jag i service-deklarationen i xinetd även flaggan SecurityTypes= none så kommer ett fönster upp i viewern men den är helt tom och oklickbar.

Nån som är haj på hur det ska konfas för att funka? Jag började med Linux i Fredags, hehe :-)

Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med VNC, utan vill bara försöka visa dig 'den rätta vägen' :-)

För att fjärrstyra en windowsburk behöver man oftast någon form av grafisk visning av skrivbordet iom att grafiken är en del av operativsystemet. I UNIX/Linux miljö där grafiken endast är en 'påklistrad applikation' är det mycket enklare att fjärradministrera allt via t.ex ssh. Ett terminalfönster är allt du behöver.

Ok, eftersom du började i fredags så är det alltid roligt att lära sig ny saker, (sant oberoende när man började), men att fjärrstyra en *nixburk via den grafiska miljön är definitivt som att gå över ån för att hämta vatten.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Är /usr/local/bin/Xvnc rätt sökväg till Xvnc? Har du slagit på XDMCP i xdm/gdm/kdm (beror på vilket du använder för att hantera X-inloggningar)? Ser du några felmeddelanden i loggfilerna (förmodligen /var/log/messages)?

För att först svara coleburn så tycker jag att GUI är mycket behagligare, tycker inte man ska förkasta naturlig utveckling och användarvänlighet. Men det är ju en smaksak...

Hur slår jag på XDMCP (och vad gör den)?

Ska kolla loggarna i em. Om jag kör separat kommando vncserver så funkar det. Jag får dock upp meddelande om krash av ett program direkt men sen startar KDE ok. Jag behöver inte logga in heller utan blir inloggad som root verkar det som. Kan sedan stänga VNC viewer och logga in till samma session igen.

Hm, när jag försöker ansluta hamnar detta i messages:

Nov 17 20:23:31 suseburken xinetd[4211]: warning: /etc/hosts.allow, line 60: missing newline or line too long

Inget annat. Har inte varit inne i den filen alls. Testade att köra ett enter nederst i den filen, då verkar det meddelandet inte komma mer, men det funkar likväl inte.

Jag får ju som sagt VNC att funka om jag manuellt i Linuxburken skriver "vncserver" osv. Då kan jag ansluta mot den porten även om det inte verkar gå helt ok eftersom hela KDE-uppstarten börjar med ett felmeddelande och jag kan inte starta Konqueror eller File Manager. (Den laddar ett tag sen händer inget mer)

Edit: Kör jag konqueror från konsol så får jag meddelandet

"Xlib: extension "XInputExtension" missing on display ":5.0"

Failed to get list of devices"

Hänger säkert ihop med krashen vid uppstart av sessionen som jag sedan ansluter till.

[inlägget ändrat 2004-11-17 20:45:10 av Mic]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...