Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

deeliteroligt med folksom intek an skriva


Poker

Rekommendera Poster

Själv vet jag med mig att jag emellanåt slarvar en hel del när jag skriver "på nätet". Ju mer "direkt" kommunikationen är desto slarvigare blir det. Värst brukar det bli på IRC där det dessutom kan vara rätt bråttom och man inte har tid att rätta fel man upptäcker.

 

Fast om "skräckexemplen" skriver lika illa när det är dags för uppsats i svenska kan det ju bara gå åt ett håll ;)

 

Sen finns det ju de som faktiskt har problem med att skriva, ord och bokstäver snurrar runt lite som de vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vet jag med mig att jag emellanåt slarvar en hel del när jag skriver "på nätet".

Men skulle du slarva om det var ett rop på hjälp för att datorn inte startar eller motsvarande? Det känns lätt kontraproduktivt.

 

Sen finns det ju de som faktiskt har problem med att skriva, ord och bokstäver snurrar runt lite som de vill.

Naturligtvis, fast det måste ändå finns någon rimlig anledning till den dramatiska ökning av språk-katastrofer som man kunnat se de senaste åren.

Största skillnaden för dyslexiker och andra med olika läs- och skrivsvårigheter om man jämför "nu" med "förr" är ju att det i dagsläget inte är något man behöver skämmas för utan något man kan få hjälp med.

Förr var enda hjälpen att hamna med värstingar i en Obs-klass och det hjälpte förmodligen inte speciellt mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle du slarva om det var ett rop på hjälp för att datorn inte startar eller motsvarande? Det känns lätt kontraproduktivt.

 

Visst är det kontraproduktivt. Och visst slarvar jag mindre här än på en "kompiskanal" på IRC. Dock är slarvet/risken för slarv (i den mån det existerar) större här än om jag skickar email.

 

Vad jag tror jag är ute efter är att språket på t ex ett forum blir lite annorlunda än det blir på svenskalektioner. Utryck föds och används på forum men inte används nån annanstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror jag är ute efter är att språket på t ex ett forum blir lite annorlunda än det blir på svenskalektioner. Utryck föds och används på forum men inte används nån annanstans.

 

Det kan ju stämma. Även jag slarvar ibland med språket härinne, ofta mest beroende på inlägg skrivna under tidspress eller stress. Däremot för ex. den skara högstadieelever som spenderar mer tid framför chattforum än i skolbänken finns ju risken att online-språket helt tar över även deras andra uttrycksmedier.

 

Kan det vara så att intresset för att läsa riktigt litteratur helt har försvunnit idag? Att läsa mycket är nog viktigare än att ha en riktigt bra språklärare, inte enbart för att man får ta till sig korrekt skrivna språk, det bygger dessutom på intresset av att använda sig av det.

 

Det snabbt växande utbudet av alternativ media (datorer, kabel-tv, mobiler osv) har nog en stor skuld i det bristande intresset för det skrivna ordet.

 

Civilisation -> Intellektuell kollaps?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om onlinespråket tar över och man glömmer bort det vanliga språket är det väldigt sorgligt! Nog för att saker och ting ändrar sig med tiden, även språket, men inte bara på ett decennium...

 

Hmmm, kommer att tänka på Bladerunner, där snackade de ett helt annat språk "på gatan"? OK, kanske lite off-topic :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja SH.

Vad säger du om tråden utvecklar sig till att handla om Mac G5?, flyttar du tråden till den relevanta kategorin?

 

Mitt första inlägg var riktad till den stora massan för att klaga på alla muppar som skriver som de vill.

 

Denna tråd utvecklar sig till vadduvill.

Nu handlar det om språk, intressant.

 

Nu mina damer och herrar till något helt annat.

 

Jag påtalade en kille, 25 att han inte skrev ihop ord eftersom det ser konstigt ut.

 

två gånger gav jag länken till skrivihop.nu men icke sa nicke.

Det kanske var det mest naturliga för honom att skriva så som han gjorde och inte svenska som i alla fall jag lärt mig i skolan.

Skrämmande

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 16:07:06 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedan en jobbansökan till ett företag.

18 år och hoppade av skolan, det märks kanske?

Om han fick jobbet? inte en chans på världskartan!!

 

FÖRETAGET = namn på det aktuella företaget.

 

Hej ni på FÖRETAG 2 (FÖRETAGET). Ja är en kille på 18 år spm söker jobb. Jag brukar ringa ert telefonnummer nån gång i veckan för ungefär tre fyra hundra kr i veckan. Då ringer ja till FÖRETAGET spel för ni är bäst och så har ja FÖRETAGET själv. Ja har spelat på sportspel sen ja va 12 år så ja har spelat i 6 år. Mest på XXXXXX XXXXX men sen ja upptäckte FÖRETAGET har det blitt mer av FÖRETAGET. Fördelen med FÖRETAGET är att man kan spela singel på alla spelbara matcher, men nackdelen är att dom inte har fasta odds. Det ja skulle vilja jobba inom är sportspel ja vinner en del ungefär 3000kr i månaden netto. Men då spelar ja varje dag också. Men ja spelar ju inte lika hårt som ni gör. Ja är bra på att göra analyser och ringa tränare. Har hjälpt FÖRETAG 3 en del med spelförslag och analyser och Matchfakta Geprint ska kanske få jobb där i framtiden. Men ja undrar om det finns nån chans att få jobba med er på FÖRETAG 2 FÖRETAGET. Ja skulle lägga ner hela min själ i det nästan hela mitt liv kretsar runt spel. Ja vill också flytta hem ifrån och tjäna pengar. Ingen utbildning hoppa av gymnasiet media. Inga referenser men när det gäller spel kan ja min sak. Ni kommer nog säga nej men ja vill så gärna ha ett jobb och inom spel och med er på FÖRETAG 2 ni är så bra. Ni skulle ju kunna få se va jag går för på nåt sätt ja kan ju ge mina förslag med analyser till er per mail eller nåt liknade. Annars så skulle ja ju kunna få en praktik plats med en liten lön ?. hör gärna av er till mig skriv eller maila. Snälla gör det vissa skiter helt i att höra av sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla gör det vissa skiter helt i att höra av sig.
Näha? Det var märkligt! ;), mycket ;)

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns en risk att man skrämmer iväg människor med skriv- och lässvårigheter om man är så fördömande som många i denna tråd verkar vara. Tyvärr har jag träffat många barn, men även vuxna, som har olika grader av läs- och skrivproblem. Detta betyder inte att man inte kan förstå deras texter, men bokstäver och ord flyter ofta ihop. Jag ber er bara att inte dumförklara människor med ett mycket svårt och socialt oaccepterat handikapp.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika riktigt som arafat är död.

 

det kom i ett vadderat kuvert med två lappar och en floppy-diskett.

På lapparna stod det att vi skulle läsa vad som stod på disketten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på en mailinglista inom 3D-grafik och en av personerna har just STORA problem med att skriva. Tyvärr är det rätt frekvent med inlägg där folk mer eller mindre dumförklarar honom. Trist.

 

Men vad jag hört så finns det faktiskt hjälp, i alla fall för engelsktalande. Jag vet inte hur det funkar, men det kanske bara är ett litet program man skriver textern i och som sen korrigerar den och låter en klistra in texten där den ska vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att helt fördömma språket i ett inlägg här Eforum är dels att man (oftast) inte känner personen ifråga. Vilket öppnar för möjligheten att såra någon, på riktigt. Dessutom så kan andra som har läs- och skrivsvårigheter, precis som Cloudberry skriver, känna att de inte är välkomna här. Vilket naturligtvis är helt fel!

 

Ju mer jag tänker på det, desto mer kan jag hålla med [sH]. Det känns som om vi idag har många fler med "läs- och skrivsvårigheter" och då menar jag INTE dem med riktiga problem så som dyslexi utan bara de ungar som helt enkelt inte fått lära sig att läsa och skriva ordentligt.

 

Personer med riktiga läs- och skrivsvårigheter får idag mycket mer hjälp än de fick för ett decenium sedan (för att inte tala om tiden innan det). Men tyvärr är det fortfarande många som inte får den hjälp de behöver och en del får ingen alls. De passerar genom skolan för att deras andra kamrater inte heller få lära sig språkbehandling ordentligt. Dvs. den generella nivån är så låg att gränsen till dyslexi på något sätt suddas ut. Det är mycket beklämmande.

 

När det gäller kritik till personer som skriver väldigt illa så är det väl med all annan kritik, oavsett anledningen att man skriver illa. Den får ingen effekt om den inte är konstruktiv.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgick från att det var ganska uppenbart att vi inte satt och rackade ner på de som har dyslexi. Men även om någon skulle tagit illa upp så betyder inte det att det inte finns enorma problem, som man inte kan sopa under mattan av rädsla för att såra någon. En person med dyslexi kan säkert förstå innehållet i tråden och inse att de främsta ojanden och klaganden har gällt språkförbistring och inget annat. Att anta att de inte förstått detta är väl att dumförklara dem, vilket är ännu värre.

 

Visst har vissa inlägg varit fördömande och väl tilltagna i hårdhet, men censurera inte diskussionen tack!

 

[inlägget ändrat 2004-11-17 12:14:35 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG syftade MITT inlägg i DENNA tråd enbart till de personer som har viljan och kan lära sig olika saker, däribland att skriva på korrekt svenska.

 

Personer som har dyslexi eller andra besvär nämner jag inte här.

Dessa personer har också andra igenkänningstecken som t.ex. ett namn som Göran skriver de som Jöran, precis som det låter med andra ord.

 

Jag har sett en del exempel och jag respekterar dessa till fullo.

Om andra inte gör det är det beklagligt.

 

Som en del skriver är det mer vanligt förekommande att fler unga skriver riktigt illa, så illa att dom kommer få problem i framtiden.

Om dessa personer skall söka efter något i skolarbeten på en sökmotor.

De vill söka på tacos tortillas (uttalas tortiijas) och skriver tortiijas.

0 träffar.

 

Folk borde läsa mer skönlitteratur eller böcker i övrigt där texten förhoppningsvis är korrläst = korrekturläst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill söka på tacos tortillas (uttalas tortiijas) och skriver tortiijas.

0 träffar.

OT: Det är en annan sak jag stör mig på. Varför säger så många "tortiljas", när det som Poker säger ska uttalas "tortiijas"?

De verkar ju uppenbarligen ha fattat att dubbel-l skall uttalas annorlunda (typ som ett j), men de behåller ändå l-ljudet.... märkligt

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att båda dessa är ok.

Mallorka på svenska

Majorka på spanska

 

Men varför säger folk Maljorka?

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min intention var självklart inte att censurera diskussionen, vilket jag heller inte kommer att göra. Däremot ber jag er att ha i åtanke att det finns en massa människor där ute som kämpar med sitt språk. På eforum finns det ju heller ingen rättstavningsfunktion, vilket kanske skulle vara välkommet?

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
På eforum finns det ju heller ingen rättstavningsfunktion, vilket kanske skulle vara välkommet?

 

Skulle bara bli irriterande att ha rättstavningsfunktion på Eforum. Jag menar, blir den likadan som i Word där den påperkar att helt korrekt stavade svenska ord är fel hela tiden, så blir det bara störande att ha.

 

Blir hårt jobb för Erik och andra att hålla databasen över svenska ord uppdaterade hela tiden.

 

EDIT: De flesta har säkert ordlista hemma. :-) Lätt att kolla i om man är osäker på hur ett ord stavas. Annars använd Google. Får man fel träffar så är det felstavat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2004-11-17 17:11:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i sak men man bör nog inte "kasta sten när man sitter i glashus".

 

Resultatet blir att för mig i alla fall att jag bortprioriterar han från att få hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att man MÅSTE uttala ord rätt men när det är bestämt att det heter tortiijas och och inte tårtilliljas eller nån annan egenbestämt uttal så brukar jag tala om hur man uttalar ord.

IBland får jag blickar som kan döda men so what?

 

Det är bäst att smyga in en rättning lite försiktigt och säga "heter det inte majorka?"

Då kanske man överlever nästa dag också haha.

 

Men att man inte vet hur saker och ting skall uttalas beror nog att man inte vet hur olika ord uttalas på diverse språk.

Försök uttala Prix d'Amerique om ni kan?

Jag kan höra er: Prixxx demarique? eller prii de ma ameruiqueu?

 

nåja. det uttalas ungefär så här [prida mi rick]

Om det är någon här som kan franska vet ni nog hur det uttalas

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur säger man nu TeliaSonera?

 

Om nu den person som besökte oss på Ericsson/Älvsjö i våras sa rätt vet jag svaret :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...