Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

deeliteroligt med folksom intek an skriva


Poker

Rekommendera Poster

närman läer en probblem ja har när det geller en data som inte e som den skall o man undrar om det skall vara fryst kyckling lever eller om det e fryst kycklinglever och när man läser en annons som vill ha en go kille men hur man skriver i hop är det ingen som kan och vem vill ha en kort hårig sjuk sköterska när det gäller mig vill i alla fall ja ha en korthårig sjuksköterska den här texten är svår att läsa...då man sällan eller aldrig använder punkt, stora bokstäver vid ny mening eller pratar på "ba" språk.

Jag blir ja osv.

 

 

 

Suck, ffs. lär er skriva som folk!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jak vara svenska läraret.

Vad e de som kruper?

-Ormet!

 

(Nu skall jag försöka logga ur jobbdatorn så inte mina arbetskamrater skriver en massa knäppa inlägg i mitt namn...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lr lla dm hr sm ska skrva hftiga frkrtningr som om dom frtfrnde prtr med sina hftga kmpsr på irc. jag vill vara 31337 oxå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettefan när och om den sketchen kom.

 

Men problemet är att folk skriver på så dålig svenska att när man skall läsa texten blir det svårläst.

Det finns ett inlägg där skribenten uteslutande skriver i pratform, utan punkt eller börjar ny mening med stor bokstav.

Resultatet blir att för mig i alla fall att jag bortprioriterar han från att få hjälp.

En del av det beror också på att problemet blir svårt att greppa p.g.a att skribenten inte heller kan uttrycka sig i skrift.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 16:25:34 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med. Det verkar som om det är OK att skriva hur som helst bara för att man skriver på internet. Inte nog med att det ser väldigt ovårdat ut, det är dessutom svårläst och åtminstone jag tappar då intresset för texten.

 

Tidigare fanns en bra sajt: http://www.skrivihop.nu som dessvärre fick läggas ner p.g.a. alla klagomål de fick om att de var språkpoliser etc.

 

Vi måste värna om vårt språk så att det inte blir utvattnat med en massa slanguttryck och svengelska ord. Så snälla, skriv så man kan läsa OCH förstå vad ni vill ha sagt.

 

.mixon

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 16:16:55 av .mixon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roffe Bengtsson, va?

 

Jepp, idag kan nog den sketchen uppfattas som aningen rasistisk men meningen med det hela var nog att ironisera över skolan som var rätt liberal på 70-talet, det var inte så noga hur och vad man lärde sig i skolan.

Då blev också svenskan därefter.

 

Det var också han som kom med klassiska repliken:

"Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger"

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 17:09:04 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej att skriva lite "ledigare" när det gäller "in ternet", problemet är att de flesta även använder datorn som "skrivmaskin", vilket betyder att de inte kan hålla isär "ledig stil" och "korrekt stil", eller vad man nu skall kalla det..

 

Alltså: Man skriver inlägg här på e-forum (hyfsat bra svenska), SMS på mobilen (sämre svenska) och word-dokument till jobbet.. Allt på samma dator......

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

SMS-språket får ju vara lite kortfattat, eftersom du bara har 160 tecken att formulera dig med. Idag finns ju mobiltelefoner som tillåter långa textmeddelande, förstås.

 

I övrigt tycker jag att språket ska vara vårdat på internet, såväl som e-post som inlägg här på eforum. Du bedöms efter ditt skriftliga uttryck. Är det då halvkasst så bedöms du därefter.

 

En del tycker det är viktigare att få fram problemet här på eforum och struntar i att formulera sig noggrannt. De verkar inte bry sig om att det blir svårare att förstå när skriftspråket är dåligt. Blir jobbigt att läsa när meningarna saknar punkt, stor bokstav och styckeindelning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte öppna ett nytt worddokument som automatiskt skriver stor bokstav när man skrivit ett punkttecken.

Då får man bättre överblick istället för en liten ruta här på eforum.

 

Sedan tycker jag som jag brukar göra om jag skall förklara ett problem är att jag tänker igenom hur jag skall skriva och att dela upp texten i styckeindelningar, inte skriva onödigt långa meningar utan punkt (.).

 

Jag är en van skrivare och kan utan problem skriva 10 A4 och jag personligen skiljer mig från sms, irc, msn/icq och forum och brev till chefen eller kunder, då kan man inte skriva smilyes till höger och vänster.

 

Jag hör varje dag t.o.m. "damer" som pratar "o hon ba o jag ba och vettu? jo jaba hahahahah..helt sjukt"

 

Och är det så svårt att skriva ELLER eller måste man verkligen skriva lr?

 

 

Snart ser väl skriftspråket ut i stil med:

 

kn d kma t mig sn?

 

/bojkottar inlägg skrivet på "ba" språket numera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och är det så svårt att skriva ELLER eller måste man verkligen skriva lr?
I sms är det enligt min uppfattning helt okej att skriva lr p g a det begränsade utrymmet.

 

Det är dock viktigt att kunna skilja mellan sms och mer seriösa texter, och anpassa språket därefer...

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, hör inte den här tråden bäst hemma i forumet språkvård?

 

 

Nej det gör den inte eftersom mitt första inlägg var mer ett "statement" till den breda massan.

Men som trådar alltid gör, den mynnar ut i en av tusentals olika mynningar som ingen vet slutet på.

 

lr på sms kanske ok

lr i ett inlägg inte alls ok.

 

/kalla mig språkpolis.. i dont give a sh** :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taget från en mc-sida. Sannolikt skrivet av ett sk "moppefucko" (sök på wikip/google för info om uttrycket)

 

"nej det finns inga pluggar.. inga avgasröret och ljuddänparen är inteså trånmg att detutgöpr enstrypning... som varaderon tex... men förgasaren säger alla att det inte är någon i så jag vet inte... men sen sa någon att det kanske var cdibox... en sådan skulle visst dämpa lite effekt.. men andra säger att den styrtändningen.. jag vette fan så all hjälp vore uppskattad"

 

Säger som Povel Ramel: "Käre broder, ären vi månne icke i Sverige?"

 

Vi åldringar får nog typ lära om lr...?

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 21:25:51 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hajade texten eftersom jag är en aningen kunnig i området men jag var tvungen att läsa texten ett par gånger.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 21:45:15 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taget från en mc-sida. Sannolikt skrivet av ett sk "moppefucko"

Åja, vi här på Eforum är inte alltid bättre...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=628618

Verkar som om dekkan är mycket nyktrare klockan 09:05 dagen efter än han var klockan 23:18 kvällen innan ;)

dekkan , hoppas du inte tar illa upp över detta lilla påhopp!

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 01:38:29 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Språkvård.

 

För övrigt håller jag med om att det är en tragiskt låg språklig nivå på många inlägg (speciellt från personer som ber om hjälp för första gången).

Dessvärre tror jag att det i mångt och mycket beror på att dagens skola inte klarar av att försee eleverna kunskapen att uttrycka sig korrekt i skrift. Många av de som växer upp idag får inte ett riktigt skriftspråk.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 10:39:50 av [sH]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl också vara så att "vi" blivit gamla? Med detta vill jag inte emotsäga din teori om skolans bristande framgång, utan skulle vilja utvidga den något. Språkbehandling är en erfrenhetsbaserad färdighet. Ju mer man läser och skriver desto bättre läser och skriver man. Skolan lägger grunden till denna färdighet, men om den inte underhålls så förtvinar den. Dessutom påverkas språket av vad man läser och skriver. Om man bara läser inlägg på lunarstorm och skriver team chat i counter-strike så blir språket därefter. Jag anser att man skall försöka läsa ett så brett spektrum av literatur o.dyl som möjligt för att berika sitt språk. Detsamma gäller skrivandet.

 

Stavfel, i begränsad omfattning, kan jag ha överseende med på eforum eller andra liknande sammanhang. Men i akademiska uppsatser finns inget utrymme för sådant överseende.

 

Förövrigt ogillar jag när man använder ju och desto på ett, enligt mig, felaktigt sätt. Dvs folk som skriver/säger:

"Ju mer jag äter ju mättare blir jag" eller "Desto mer jag äter desto mättare blir jag" istället för "Ju mer jag äter desto mättare blir jag".

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-16 11:15:34 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl också vara så att "vi" blivit gamla?

Tveksamt, jag känner ingen i min ålder som har ett så fruktansvärt uselt språk som man ideligen ser bland annat här, inte heller kan jag minnas att någon jag känner lyckades ta sig genom skolan utan att kunna formulera sig bättre än:

Hej ja jag har brandvägg...ja sa ju norton internet security 2004 och i det ingår brandvägg som ja har Enabed om nån frågar om ja glömt o sätta på d...Asså ja har 2 datorer som tur e men denna e gamlare och har inte virusskydd det e andra versionen av windows 98!!!

Inte på något sätt ett extremfall, bara första bästa text jag hittade med sökmotorn.

 

Jag vågar inte ens fundera på vilka möjligheter någon med ett sådant språk kommer att ha den dag han behöver skriva ett brev och bestrida en felaktig faktura, klaga på en tjänst eller kanske formulera en ansökningshandling till ett jobb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...