Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

frågetecken


lillen_009

Rekommendera Poster

bara jag som irriterar mig på att många i olika sammanhang avsluter frågor med 2-6 frågetecken? Det ser både fult ut och är väldigt störigt. förekommr även en del här inne

 

/Andreas - som sitter och gör opponering på en uppsats där antalet frågetecken måste skrivas med exponenter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl minst lika störigt att inte börja en ny mening med stor bokstav och att inte avsluta meningen med en punkt.

Snacka om att kasta sten när man sitter i glashus!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, exakt. Precis som att göra en radbrytning helt obefogat. Antigen fortsätter man stycket på samma rad eller så skapar man en blank rad mellan, alternativt indrag om inte blankrad finns för att visa att ett nytt stycke börjar.

 

 

//

Nej, allvarligt. Jag syftar mest till akademiska uppsatser eftersom det är det jag håller på med just nu. Är formalian och språkvården tveksam så är det svårt att koncentrera sig på innehållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på sammanhanget. Om man skriver en uppsats eller liknande blir det rätt märkligt om man använder ???, !!!!, emotikoner, talspråksstavning, ofullständiga meningar osv. Däremot kan det funka rätt bra i mer avslappnade och talspråksliknande situationer, t ex här.

 

/Andreas - som sitter och gör opponering på en uppsats där antalet frågetecken måste skrivas med exponenter

Du menar väl potenser???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar väl potenser???

 

Jo, det gör jag. Men är inte fyran i 3*10^4 en exponent? Men jag förstår precis vad du menar. Kommer inte ihåg matten så bra på det området.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med "bmhson", samt lägger till stavfel. Såna brister framstår lätt för mig som om skribenten är lite lat och nonchalant.

 

Ang att nyttja mångdubbla utrops- resp frågetecken är det kanske snarare exempel på "överarbete". Skriver man på dator är det ju så lekande lätt att fylla hela rader med samma tecken, bara att hänga kvar på tangenten.

 

Att någon gång ibland använda tre utrops- resp frågetecken i rad om man vill ge extra eftertryck åt något har jag uppfattat som "tillåtet".

Men jag får erkänna att det händer att jag i privat mailväxling saftar till med hela tio frågestecken i rad om jag känner mig ordentligt irriterad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...