Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac --> Pc?

McCroft

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett litet dilemma. Har 3 Mac burkar som ska tömmas på diverse dokument. Dessa ska även konverteras från Mac till Pc.

Ngn som har lite enkla tips? Har provat att koppla nätverkskabel men det gick inget vidare.. Trodde jag skulle slippa router... men men..

Som sagt fiffiga förslag mottages tacksamt..

McCroft

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl koppla ihop dem en och en? Men då du postat detta i "Classic" antar jag att du inte har Mac OS X, som gör fildelning mellan Mac och PC mycket enklare. Då behöver du en programvara som Dave till exempel, som kostar pengar. Kanske lättare att bränna ner alla filer du ska behålla på CD och använda ISO-formatet på CD:n så att både Mac och PC kan läsa dem?

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till inlägg
  • 1 month later...

I stället för att använda Dave, som jag tyckte var lite krångligt, och inte alltid funkade så bra, så TROR jag att du kan du installera en ftp-server på PC. Sedan skaffar du nån ftp-klient till macen, för jag tror inte det finns några fria ftp-servar till MacOS före OS-X. Sedan, när det gäller konventera mac--> pc...det har jag glömt, men beror väl till stor del på vad det är för typ av dokument du har? Ska du sedan koppla ihop två datorer direkt så måste du ha en korskopplad nätverkskabel, om du inte har hub/switch imellan.

Johan

Länk till inlägg

det är riktigt att du kan slippa en router, se till att skaffa en korskopplad ethernetkabel (du behöver en korkopplad eftersom du förmodligen kör på gammal hårdavara).

Ställ in nätet på dina bägge datorer, det kan se ut så här:

burk 1:

ip 192.168.0.1

mask 255.255.255.0

gw 192.168.0.2

burk 2:

ip 192.168.0.2

mask 255.255.255.0

gw 192.168.0.1

Se nu till att någon av burkarna kör någon slags fildelning som bägge klarar, en enkel ftp-server är en bra lösning.

Borde inte vara några problem alls.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...