Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschad iMac- bortom räddning?


Jonas12

Rekommendera Poster

Hej,

Jag frågade tidigare i år om en våldsam diskkrasch efter en misslyckad körning av Virtual PC.

 

Jag lyckades återskapa systemet (bevarande filer som skapats) och ominstallera några program. Men sen dess har min iMac DVD SE med levererat Mac OS 9 successivt blivit allt mer opålitlig. Till att börja med blev det omöjligt att ta emot epost. "Fel av typen -127" återkommer varje gång. Fjärranslutning fungerade inte efter att datorn stått i vila, utan omstart krävdes. Samtidigt var det tre eller fyra program som slutade öppnas, utan bara frös skärmbilden. Dessutom slutade alla överföringsfunktioner av filer (gm Explorer, Fetch m.fl.) att fungera. Till detta kom att "bokmärken" och "tidigare besök" i Explorer slutade lagras den 21 mars osv.

 

Utan att jag gjort något (ändrat några tillägg) har allt fler program drabbats. Idag upptäckte jag t ex att fjärranslutning och Explorer helt gett upp. Datorn är nu i princip obrukbar, eftersom inget heller går att ta ut på diskett.

 

Är det någon som känner igen den stegrande problematiken? Jag har prövat att omstarta från grundläggande och fullständigt system 9.0, men inte ens AppleWorks vill gå i gång. Är det något speciellt tillägg som spökar? (Jag har Office 98, Netscape, Explorer, Outlook, Fetch, Graphic Converter, StatView och AppleWorks installerat.)

 

Jag har ett antal filer jag skulle vilja spara, innan jag omformaterar hårddisken. Några är större än 1,4 Mb. Vad rekommenderar de vördade forumdeltagarna? Att jag köper en USB-Zip eller Superdisk, för över filerna och sen omformaterar rubbet?

 

Jag har också en modern bärbar PC, så jag är inte strandsatt. Men min på ärlig webbtävling vunna iMac vore kul att använda som mer än brevpress.

 

Undrar,

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

 

Mitt råd är att du installerar ett helt nytt system och bara lägger in de tillägg som behövs av de viktigaste programmen. Alltså låt bli sånt som verkar instabilt (dvs. undvik alla Microsoftprogram!).

 

När du installerat om systemet, uppdatera till Mac OS 9.0.4.

 

Kolla också runt på webben efter eventuella uppdateringar av programvarorna, det kan vara någon programvara som skapar konflikter.

 

 

/Petra

 

PS, du kan installera ett nytt system utan att formattera om hårddisken (det är inte som i Windows). Behöver du hjälp med detta, hör av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra,

Tack för ditt snabba svar. Jag provade att köra in återskapnings-CDn i DVD-läsaren när jag kom hem, för att installera ett nytt system. Men den vill inte starta Software-filen heller >:(

 

Den tycks som med alla andra program (testade ytterligare några) fastna i en process. Programnamnet dyker upp i menyfältet, muspekaren går att röra, men inget händer.

 

Vad gör man...?

 

Hälsningar

Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Allt talar (enligt min erfarenhet) för att du har ett kritiskt diskfel (antagligen logiskt). Försök inte, upprepar: inte, laga det med Norton DiskDoctor om du har det.

DiskWarrior har räddat mig ett par gånger när sådant här inträffat, försök med det.

 

(För att verifiera att du har ett diskfel, kör Disk First Aid och se vad den säger)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Kritiskt diskfel. Kan sånt gå på garantin, tro? Jag fick iMacen i december och den har krånglat sen i januari. Jag ska pröva Disk First Aid och återkommer.

Trevlig helg, alla läsare :)

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Om diskfelet är fysiskt gäller garantin, men antagligen är det logiskt, och då är det upp till dig att fixa det :(

 

Det positiva med logiska fel är att när de väl är fixade är de fixade, medan fysiska fel brukar betyda att disken är ett måndagsexemplar som kommer att fortsätta trilskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik,

Tack för dina råd och tips. Jag prövade att starta från återskapnings-CDn och valde att återskapa hårddisken med sparande av original, för att rädda mina dokument och datafiler (samma procedur som räddade datorn efter ursprungskraschen).

 

Sen undersökte jag hårddisken med skivkontroll, varpå jag fick meddelandet att det fanns fel som behövde repareras. Det gjorde jag och det gick bra. Men nu vägrar den starta från annat än CDn. "Startskiva" går inte att välja (fel -39 tror jag) och CDn inte att mata ut, eftersom den "innehåller det aktiva systemet".

 

Vad gör man? Formaterar om?

 

vänligen,

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Du har uppenbarligen råkat ut för en massiv korruption i diskens logiska sektorer. Varken Skivkontroll eller Norton fixar sådant, däremot så ska alsofts ( http://www.alsoft.com ) DiskWarrior klara det, så om du inte vill formatera om bör du skaffa dig det.

Kolla med någon återförsäljare i Sverige om de snabbt kan skicka dig en skiva med DiskWarrior, den här typen av korruption har en tendens att eskalera.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Backa upp det du vill spara. Grundformatera sedan hårddisken så att den är helt ren och installera ett nytt Mac OS från scratch.

 

Det är det enda raka. Grundformateringen tar en stund, men att återkapa tar å andra sidan bara 15 minuter på en iMac. Lycka till.

 

(Ett tips: gör två eller tre partitioner så att du kan ha en "jobbpartition" och en "tramspartition". Installera *aldrig* spel och shareware-junk på jobbpartitionen. Den ska du använda för produktivt arbete. Själv kör jag mer tre partitioner: en för jobb, en för spel och en för experiment.)

 

Om din iMac inte fungerar som den ska efter den huskuren kan du som en sista desperat åtgärd prova med att stänka vigvatten på den (inte för mycket, dock!), tända lite rökelse, mumla några trollformler på latin, klassisk grekiska eller hebreiska (baklänges så klart) och göra mystiska, magiska gester i närheten av hårddisken och moderkortet. Det kan fungera.

 

Om det ändå inte funkar är hårddisken paj och du måste lämna in din Mac på service.

 

Förresten brukar man säga att filer eller mappstrukturer är skadade. De är inte korrupta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Va? Low level format "det enda raka"? Varför utesluter du DiskWarrior?

 

Jag tappade SCSI-disken i min G3 för ett tag sedan. Den försvann helt enkelt. Det var resultatet av symptom som liknar de ovan beskrivna plus en sällsynt elak applicering av Norton DD som terminerade den. Borta. Försökte med Disk Mounter, Hard Disk Toolkit, Hard Disk speedtools, Norton och SCSIprobe, ingen av dem kunde se min kära SCSI-disk. Fick DiskWarrior på skiva, den såg disken direkt, och tre klick och mindre än fem minuter senare var hårddisken fullständigt återställd, inga problem, inget strul, den var återuppstånden i perfekt skick. DiskWarrior rockar.

 

Att partitionera är ju annars en god idé.

 

Apropå semantiken korrupt/skadad så är det väl ändå så att när en fil/mapp drabbats av fel i "metadatan" (/"skalet") så är den skadad, om däremot metadatan är ok men innehållet manglats så är den korrumperad. Men det tycks råda en viss förvirring, så jag är inte säker. DiskDoctor rapporterar exempelvis om "damaged resource fork" när den enligt ovanstående indelning är korrumperad, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Förresten, Jonas12, jag ser att du bor i Uppsala, så om du vill kan jag tänka mig att titta förbi och kolla vad som kan göras, bara du inte bor allt för jäkla långt från centrum ;)

(bor själv på Storgatan 2)

Jag tror att MacAdemic på Glunten har DiskWarrior i vilket fall som helst.

 

Cheerio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst. Köp du Disk Warrior och prova med det. Men *jag* skulle göra backupp på allt och grundformatera.

 

Det går snabbt och löser förhoppningsvis problemet så att man kommer igång med att producera igen, vilket ju ändå måste vara målet.

 

Och så slipper man förstås kostnaden för Disk Warrior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag försöker inte vara jävlig här, men jag tycker att det är en märklig idé ("PC-sjuka") att föreslå formatering som lösning.

Om det förekommer ett fel i den logiska strukturen så bör man lösa det med hjälp av logik (=programvara), inte med fysisk intervention (=formatering). Att återställa en disk som inte ens syns med DW tar fem minuter, inklusive uppstarterna, vilket formatering aldrig kan komma i närheten av, särskilt inte om man väljer low-level och zero-all.

Plus att saker som inkorrekt nodecount kan göra att filer "tappas", och backup-verktyg märker oftast inte det, så alternativet backup->formatera är ingen garanti för dataintegritet.

DW är inte gratis, men vad är gratis? Dessutom är det programmerat av en i teamet som konstruerade Macens interna filsystem, och det märks när man kör det. Snabbt, smart, smärtfritt.

Dessutom är det den bästa directory-optimeraren som finns, slår "bygg om skrivbordet" med hästlängder.

 

(och nej; jag är inte anställd av Alsoft ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Born

Om vi ska sysselsätta oss med att märka ord här så måste jag nog ifrågasätta om man verkligen "backar upp" det man vill spara. Jag skulle nog säga "ta säkerhetskopia på" i stället.

 

/Bertil

seriös språkfascist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Felaktig premiss. Skillnaden mellan "backup" och "säkerhetskopia" är semantisk i kraft av distinktionen mellan språk, medan skillnaden "skadad" och "korrupt" grundas i iakttagandet av en konvention manifesterad utanför språket i sig.

 

/Henrik

seriöstaste språkfakticiteten faktiskt ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Born

Först & främst: jag anmärkte på "backa upp" eftersom debattören använde engelska mitt inne i en svensk mening. Detta är något som är alltför vanligt inom datorsnack anser jag. När det finns ett svenskt ord bör man använda det. Annars får man skapa ett nytt.

 

Om du kan förklara exakt vari skillnaden mellan en skadad och en korrupt filhierarki ligger ska jag tro på att korrupt inte bara är en anglicism av corrupt. Hur som helst tror jag inte att din insikt om en distinktion mellan de två delas av särskilt många.

 

corrupt = fördärvad, depraverad

korrupt = fördärvad, vanställd (SAOL)

 

Den svenska varianten av ordet har en djupt rotad historia där det uteslutande använts om moraliskt fördärv, vilket ju inte är så relevant när det gäller filsystems tillstånd. Det är därför olämpligt att använda här. Det engelska ordet har en mera allmän användning, så direktöversättningen blir missvisande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...