Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Etikettutskrifter från .mdb (Access-databas)


enverhoxha99

Rekommendera Poster

Jag har ett medlemsregister i formatet .mdb och skulle behöva skriva ut adressetiketter från det registret. Hur går jag på bästa sätt tillväga? Går det att göra direkt från Access eller är extern mjukvara nödvändigt? och i så fall, vad kan rekommenderas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ska adressetiketterna se ut? det går alltid att presentera resultatet med asp/php och på så sätt få ut etiketterna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

Etiketterna skall innehålla namn, och adress endast och skall klistras på vanliga kuvert. Etiketterna som används är Herma Superprint 4360 och det är en vanlig bläckstråleskrivare (HP 970 Cxi) som används.

 

Jag har tidigare exporterat databasen till ett Excel-ark och sedan använt Word>Verktyg>Brev och utskick>Koppla dokument vilket iofs fungerar men det är en något omständlig metod. Jag skulle ju föredra att kunna skriva ut direkt från databasen, alternativt använda en annan programvara som direkt kan importera databasen och skriva ut etiketter.....Hur ser din metod via ASP/PHP ut? Låter intressant det oxå, sitter och pular lite med ASP för att kunna presentera databasen på en websida och där kunna administrera den via webgränssnitt.....

 

[inlägget ändrat 2004-11-13 10:12:24 av enverhoxha99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i asp/php blir det så att du anpassar celler till att passa etiketterna och skriver ut posterna från databasen så att de passar in. Annars verkar Herma har mjukvara tillsina etiketter som gör det riktigt smidigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skriva ut dem direkt från Access.

Om du startar rapport guiden så hittar du ett alternativ för etiketter.

Du går till Rapporter, väljer ny och därifrån etikett guiden.

 

Ett andra alternativ är att du kopplar ett Word dokumnet till registret. Det gör du igen från Word.

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...