Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fönster i fönster html/webdesign


pojkensimon

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Jag undrar om det finns nån som vet om det finns nått script eller dylikt som gör att man får ett fixerad fönster i ett fönster.. eller med andra ord, en tabell som är scrollbar. Alltså en fixerad fyrkant (typ som en tabell) som man sen kan koda html i och som scrollar när man går över gränsen. Vill helst inte dela upp sidan i frames, eftersom jag har en bakgrundsbild som är repeatad och den pajar ju då, såvida det inte finns nått som förhindrar det!

 

Grymt tacksam för svar!

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asbra! det funkar kanon!

 

En till fråga: om man vill ta bort ramen på iframen, går det .. jag testade border="0" men det funkade inte.

 

Det är ju inte en sedvanlig "blå" ram.. utan bara en skuggad kant, men jag skulle gärna vara utan den.!

 

 

TAck igen!

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar av flera skäl användandet av IFRAME (orkar inte gå igenom dessa här). Varför inte använda lite enkel CSS?

[log]

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Skippa Iframe!</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style>
<!--
body{ background-color: #0099CC; }

#menuBox{
  position:relative;
  float: left;
  width: 100px;
  }

#mainBox{
  position:relative;
  float: left;
  width: 400px;
  }

#rightBox{
  position:relative;
  float: left;
  width: 100px;
  clear:right;
  font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
  font-size: 11px;
  font-style: italic;
  font-weight: bold;
  color: #CCCCCC;
  }

.textBox{
  height: 150px;
  overflow: auto;
  position: relative;
  }

#topBar {
  font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
  font-size: 18px;
  font-weight: bold;
  color: #FFFFFF;
  background-color: #666666;
  text-align: center;
  clear: both;
  height: 80px;
  width: 600px;
  border: 1px solid #000000;
  margin-bottom: 10px;
  }
-->
</style>
</head>
<body>
<div id="topBar">SIDRUBRIK!</div>
<div id="menuBox">
  <a href="#">START</a><br>
  <a href="#">TEST</a><BR>
  <a href="#">FOO</a><br>   
</div>
<div id="mainBox">
  <strong>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</strong>
  <em>Donec purus neque, mattis sed, ultricies id, eleifend quis, diam. Cras odio lorem, imperdiet et, commodo ac, pulvinar sed, velit. Nullam leo. Nam molestie enim eu tortor sagittis pellentesque. Integer cursus.</em><br>
  <br>
  <div class="textBox">
     Vestibulum justo metus, interdum vitae, varius sit amet, ultricies in, massa. Proin a lorem a ante cursus sagittis. Fusce cursus nulla ac erat. Nulla facilisi. Phasellus ante. Maecenas massa. Nulla in est eu risus euismod suscipit.
     Aliquam hendrerit lorem. Ut tellus. Proin fringilla lacus quis dolor. Pellentesque pede dui, tincidunt vitae, porta a, condimentum et, nibh. Donec sed quam. Mauris faucibus fringilla lacus. In eu erat. Aliquam venenatis consequat est. Aliquam magna nisl, commodo nonummy, tristique nec, mattis quis, dolor. Morbi sed erat et metus iaculis pulvinar. Ut tempus metus.
     Integer a sapien. Nunc pellentesque mi non tortor. Nulla mattis aliquam sapien. Nulla vitae wisi vel pede varius dictum. Duis feugiat metus sed mi. Praesent mi sem, pretium id, commodo pellentesque, cursus ac, risus. Praesent dui mauris, luctus in, hendrerit quis, semper eget, tortor. Proin elementum, massa vel commodo sagittis, urna nibh venenatis augue, eget vehicula mauris dolor ut tellus. Ut tristique lacinia arcu. Phasellus elementum eros eu arcu. Maecenas venenatis vehicula lacus. Curabitur vitae tortor non massa molestie posuere. Donec id lorem.
     Donec quis justo. Aliquam tristique lectus nec lectus. Nulla interdum. Vivamus id tellus sed pede ultrices malesuada. Integer eget est. In hac habitasse platea dictumst. Mauris non purus. Proin feugiat sapien vel mauris. Sed venenatis sagittis justo. Nunc eros metus, rhoncus a, porttitor non, fermentum vulputate, pede. Nunc diam augue, tempus ut, luctus eu, blandit id, nunc. Proin ut nibh.
     Aliquam tincidunt molestie nibh. Proin pretium, lorem et rutrum fermentum, risus lorem molestie ligula, a pulvinar velit lectus ac justo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla in nunc. Nullam pharetra enim eget tellus. Morbi tellus diam, dictum id, sollicitudin id, gravida faucibus, enim. Aliquam erat volutpat. Cras a mi. Etiam viverra, ipsum nonummy tristique feugiat, lacus nisl vulputate dui, in hendrerit sapien ligula rutrum lacus. Suspendisse lacinia sem ac massa. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  </div>
  <br>
  <em>Donec rutrum mattis pede. Quisque elit leo, commodo ut, auctor a, feugiat fringilla, ipsum. Maecenas placerat. Aliquam dapibus eleifend purus. Ut elit. Aliquam erat volutpat.</em>
</div>
<div id="rightBox">
  REKLAM HÄR...
</div>
</body>
</html>

[/log]

Resultatet: http://unic.serveftp.com/eforum/noIframe.htm'>http://unic.serveftp.com/eforum/noIframe.htm

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar av flera skäl användandet av IFRAME (orkar inte gå igenom dessa här). Varför inte använda lite enkel CSS?

 

Varför skriva så mycket kod när resultatet är detsamma.

 

 

//Mentor

Den högsta formen av intelligens är sunt förnuft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte samma resultat!

 

1) All kod/info som visas på sidan tillhör samma dokument och inget extra dokument behöver skapas.

 

2) Iframe dras med samma nackdelar som "vanliga" frames (vilket man normalt sett avråder från att använda). Tex: problem med Search Engine Optimization (SEO), innehållsstöld (inlänkning i annans design), bristande användbarhets-logik, uppdaterings- och länkningsproblem.

 

Läs tex vad Jakob Nielsen, som är en auktoritet gällande användbarhet, säger om frames kontra CSS:

http://www.useit.com/alertbox/9612.html

http://www.useit.com/alertbox/styles_vs_frames.html

http://www.useit.com/alertbox/9707a.html

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det ju inte så mycket kod som det ser ut (i mitt ninlägg ovan).

Det som är intressant kan skrivas såhär:

<div style="width:300px;height:150px;border:none;overflow:auto;" >
Texten i rutan skrivs här...
</div>

Resten är för att visa hur man slipper otyget med att använda tabeller (table) för layout.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 12:00:22 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen,

 

Tacos för all information. Det är rikigt andvändbart.

 

Cluster, en fråga om css. Om man skriver koden som du föreslog dvs: <div style="width:300px;height:150px;border:none;overflow:auto;" >

Texten i rutan skrivs här...

</div>

 

Kan man döpa det fönstret då? Eftersom jag vill kunna skriva target från min meny, om du förstår vad jag menar?

 

Jag tycker att iframen funkar perfekt, men du säger att det är bättre för sökmotoroptimering. varför ?

 

mvh,

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Css, som du beskriver, går bra att använda om man ska ha en liten ruta med text. Använder man iframe kan man ha hela sin hemsidan där, vilket man inte kan med css.

 

 

//Mentor

Den högsta formen av intelligens är sunt förnuft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Css, som du beskriver, går bra att använda om man ska ha en liten ruta med text. Använder man iframe kan man ha hela sin hemsidan där, vilket man inte kan med css.

Sch! inte så högt, alla sajter som fungerar jättebra med allt sitt innehåll i div:ar vars utseende styrs med css kan höra... Tänk om de fick reda på att de inte kan göra allt (och lite till) som man kunde gjort om de varit i iframes bara för att man valt att göra dem kompatibla med gällande standards.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man iframe kan man ha hela sin hemsidan där, vilket man inte kan med css.
...öhh... Hur menar du? Varför skulle jag vilja ha en hel webbplats i en iframe?

 

Tänk om de fick reda på att de inte kan göra allt (och lite till) som man kunde gjort om de varit i iframes bara för att man valt att göra dem kompatibla med gällande standards.
Jo visst. Det finns massor med "tuffa" effekter man kan åstadkomma på olika sätt med icke-standard. Själv föredrar jag att utveckla sidor som validerar enl. fastställda standarder.

 

Nåja, smaker är ju personlig. Gillar man Iframe, så fortsätt med det. Samma sak gäller för tabeller.

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-15 18:38:28 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du glömde ;)

...men jag förstår vad du menar... :)

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det går faktiskt ganska bra att använda divs för att göra innehållet scrollbart. Problemet med divs är ju det uppenbara - man kan inte sitta och kopiera och klistra in HTMLen i varje fil, bara för att de ska ha samma layout, eftersom det blir jobbigt att ändra.

 

Klart man kan ha en hel site i en div om man vill, vad är det som gör att man inte kan det? Du kan bara inte länka in externa dokument in i divven, som du kan med Iframe.

Problemet med Iframe är som sagt fökmotorerna och att det ser så jä**** fult ut!

 

Jag funderar på om man inte hade kunnat använda JavaScript för att lösa navigeringsproblemen. Referera via DOM till din DIV, samt ha länkar utanför din DIV som bestämmer vilken sida som ska laddas. Förutsatt att du inte har en massa server-scripts, utan bara bilder och text, alternativt object (flash etc) så borde det fungera om varje länk bara byter ut HTML-koden mot annan kod. Fördelen som borde följa med det är att all HTML laddas i och med att script taggen laddas, vilket gör att resten av tiden som besökaren spenderar på sidan är helt utan väntetid.

 

var myHTMLInfo = "<h2>hi</h2)>"

+ "<p>here comes some more"

+ "and some more here</p>"

+ "</p>";

 

varmySida2 = "<h2>sida 2</h2>" + "etc....";

 

div = document.getElementsByID("mittInnehall");

mittInnehall.content = myHTMLInfo;

 

//eller något liknande

 

MVH Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt ganska bra att använda divs för att göra innehållet scrollbart. Problemet med divs är ju det uppenbara - man kan inte sitta och kopiera och klistra in HTMLen i varje fil, bara för att de ska ha samma layout, eftersom det blir jobbigt att ändra.

Det är inte speciellt vanligt idag att man bygger hela webbsajter med helt statisk html där sånt där kan bli ett problem. Gör man det kan man utan vidare lösa det med de flesta Frontpage-liknande verktyg så att de klistrar ihop det hela vid publiceringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry echo men dit resonemang förstår jag inte riktigt.

Varför skulle man "sitta och kopiera och klistra in HTMLen i varje fil".

Och framförallt så vänder jag mig mot:

Du kan bara inte länka in externa dokument in i divven
Serverside include löser ju detta även för dem som inte har ett dynamiskt innehåll och använder sig av asp/php el. dyl.

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

 

Det var inte meningen att ni alla skulle bli osams :)

 

MEn som sagt så funkar iframen perfekt för mig. Jag hade två frågor som resulterade i inbördeskrig här, men jag fick inte svar på dom :)

 

Den ena var till er som förespråkar div : Varför gillar inte sökmotorer iframes?

 

Den andra var också till er: Kan man döpa fönstret precis som en iframe med nån name liknande grej? Och vadf är koden för det? Är nämligen sugen på att testa båda och sedan komma tillbaks till er batalj här och säga vad jag tycker.

 

 

:D

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gillar inte sökmotorer iframes?

http://www.google.com/search?q=iframes+search+engines

 

Kan man döpa fönstret precis som en iframe med nån name liknande grej?

Du kan döpa enskilda element med id-attributet (http://www.devguru.com/Technologies/xhtml/quickref/xhtml_attribute_id.html).

 

[eforum klippte av url:en, så testa http://tinyurl.com/4yw5s ]

[inlägget ändrat 2004-11-17 15:25:35 av zerblat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEO

Det är ju egentligen inte sökmotorerna som har problem med Iframe, de spindlar/indexerar innehållet i dessa precis som vilket annat innehåll som helst.

 

Det är dina besökare som får problem. Och det är det jag menar med SEO. Det är logiken som blir lidande. Om man söker efter något och får en träff på google från en av de iframe-sidor som används så är ju de fristående från sitt sammanhang. Om man tex klickar på en träff i google så kommer man till iframen fristående utan resten av din sida. Det går iof att skapa skript som laddar om din sida med rätt innehåll osv. Men varför lösa problem som egentligen inte borde finnas - behandla symptomen istället för sjukdomen?

 

Det andra problemet gällande SEO och Iframe är pageranking. Dvs. hur din sida rankas vid olika sökningar. En sida som innehåller en iframe kommer rankas som två (eller fler) fristående sidor (dilution). Detta kan innebära att pagerankingen blir lägre än om allt hade rankats som en enhetlig sida. Dessutom så gillar spammare och adware/spyware spapare/implementerare att använda Iframe. Detta kan enligt de senaste "snacket" ha fått bla. Google att ranka den typen av sidor lägre.

 

Namnge element

Se zerblats inlägg

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-17 15:38:52 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte speciellt vanligt idag att man bygger hela webbsajter med helt statisk html där sånt där kan bli ett problem. Gör man det kan man utan vidare lösa det med de flesta Frontpage-liknande verktyg så att de klistrar ihop det hela vid publiceringen.

 

Ja, det vet jag väl :). Jag använder ASP .Net själv. Men om en person frågar om iframe så antog jag att han inte hade tillgång till server-script, just eftersom iframe är en lågnivålösning.

Frontpage gillar jag gäremot inte så mycket :D, men det är nog mer personligt.

 

Sorry echo men dit resonemang förstår jag inte riktigt.

Varför skulle man "sitta och kopiera och klistra in HTMLen i varje fil".

Och framförallt så vänder jag mig mot:

Du kan bara inte länka in externa dokument in i divven

Serverside include löser ju detta även för dem som inte har ett dynamiskt innehåll och använder sig av asp/php el. dyl.

 

 

/Cluster

 

Omg, klistra in hela meningen om du ska citera mig. Jag skrev:

man kan inte sitta och kopiera och klistra in HTMLen i varje fil

Lägg märke till det lilla ordet Inte :)..

Varför vänder du dig emot det lilla citatet? Det stämmer ju - man kan ju inte länka in externa dokument i en div! (OBS att ordet inte är med nu igen)

Ang. Serverscript - läs ovan.

 

Zerblat - är inte meningen med ett forum att man ska diskutera och komma på nya saker? Varför i så fall klistra in en länk från google, framförallt när den absolut första träffen är till ett annat forum? Försöker du motivera en forumflytt :)? I alla fall så är det vad jag förstår eftersom botten har i så fall problem med länkarna. När den kommer in på sidan så ser den ingen text, utan bara ett frameset, alltså: ingen text att indexsera. Sen svarade Cluster också med ett bra svar.

 

Zerblat, den länken som du skickade visar enbart hur man namnger en div. Detta i sig är värdelöst om man inte kan göra något med den. Man kan, som pojekensimon försöker, inte lägga target="myDiv" i en <a> tagg. Som sagt, så trodde inte jag att pojkensimon kunde server-script, då han frågade efter iframe, och det jag gav som svar var ett sätt att lösa det, men ändå skriva kod enligt både sökmotorerna och standarderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu när tråden ändå spårat ur så är det väl lika bra att förklara sig ;-)

 

Angående citeringen så tror jag att du missförstår min poäng. Jag ser att du skriver att man inte kan sitta å klistra. Min fråga är mer en reflektion över varför man skulle det. Med andra ord håller jag med om detta.

Det jag vänder mig emot är att detta automatiskt skulle tala för Iframe.

Man kan inkludera kod (så att man slipper sitta å klistra) med serverside include (inte serverside scripting) vilket de flesta kan köra.

 

Det stämmer ju - man kan ju inte länka in externa dokument i en div!

<div><!--#include file="meny.htm" --></div>

 

I alla fall så är det vad jag förstår eftersom botten har i så fall problem med länkarna. När den kommer in på sidan så ser den ingen text, utan bara ett frameset, alltså: ingen text att indexsera.
Det stämmer inte (längre). Dagens sökrobotar har, som jag skrev i mitt inlägg, inga problem med att indexera sidor uppbyggda med frameset eller sidor som har innehåll i ifremes.

Den följer alla länkar (förutsatt att inga undantag är satta) som den hittar oberoende av vilken frame de är i. Problemet är som sagt mer med SEO.

 

Slutligen, hur man väljer att bygga upp sin struktur är en fråga om tycke och smak. Sen kan man diskutera fram och tillbaks om huruvida det ena eller det andra sättet är bra ur den ena eller andra aspekten. Det som kan vara bra är att man få olika alternativ att välja mellan.

Man måste ibland också anpassa sitt val efter vad det är man är ute efter samt sin egen kompetens och vilja att lägga ner tid i ett visst projekt.

 

pojkensimon, hu har fått lite olika tillvägagångssätt att välja mellan samt för och nackdelar för dessa. Testa själv och se vilket du föredrar. Skulle du köra fast någonstans så är det ju bara att fråga:-)

 

Lycka till!

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-11-17 17:34:29 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...