Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poängsystem för samåkning


Jocke001

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är fyra personer som samåker till jobbet.

Vi skulle behöva någon typ av poängsystem så att man enkelt kan se vem som "borde känna sig manad" att köra nästa gång.

Problemet är att inte alla åker med varje gång.

 

Verkar finnas en hel del klyfta människor här som kanske kan komma med en bra idé.

 

Tidigare, när vi bara var tre, använde vi ett mindre bra poängsystem som ger passagerare en minuspoäng och föraren ett pluspoäng för varje passagerare. Så försöker man hålla de summerade poängen för varje person runt noll.

Nackdelen med det är att en person som lyckas få körningar med två passagerare ofta för snabbt kan kompensera för sina egna resor som passagerare. (En resa som förare kompenserar två resor som passagerare.)

 

Alla idéer välkomnas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, en ide:

 

Förare får +1 poäng.

 

Passagerare delar -1 poäng mellan sig. Är det två passagerare får de alltå -1/2 poäng var.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé!

 

Men, är det tre passagerare får de 1/3 poäng var, då måste de köra tre gånger för att kompensera sin resa som passagerare.

Om man är ensam passagerare "straffas" man hårdare än om det är tre passagerare vid en resa.

Känns som att det blir lite obalans i det systemet men det är nog bättre än det gamla.

 

Värt att prova!

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-12 08:49:54 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, om det är 3 passagerare får de -1/3 poäng var. Föraren får +1 poäng. Att köra tre passagerare balanserar alltså att bli skjutsad tre gånger med 3 passagerare. Fullständig rättvisa!

 

Edit: Om någon blir skjutsad ensam får man ju -1 poäng, men den minuspoängen balanseras nästa gång personen kör.

 

[inlägget ändrat 2004-11-12 08:55:08 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Det har du rätt i. Det är ju ganska enkelt egentligen.

Har inte riktigt vaknat ännu. Tur att det är dags för kaffe snart.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ...

Utan att direkt kunna bevisa det tror jag att detta system övervärderar förarens poäng.

Jag tänker så här:

4 personer gör en resa. Absolut rättvist vore att de körde 1/4 var. Detta borde innebära att passagerarna får -1/4 var och föraren -1/4+1=3/4.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... Om de gör 4 resor tillsammans där de turas om får alla +3/4 eftersom de chaffar en gång och 3*(-1/4)=-3/4 eftersom de åker med 3 gånger.

 

Med mitt system får de +1 för att de chaffar en gång och 3*(-1/3)=-1 för att de åker med 3 gånger.

 

Båda blir lika rättvisa.

 

Nåt jag inte räknat så mycket på är hur det blir när man är olika antal passagerare vid olika tillfällen. Kanske oftast 3 passagerare, ibland 2 och någon enstaka gång bara 1 passagerare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt jag inte räknat så mycket på är hur det blir när man är olika antal passagerare vid olika tillfällen. Kanske oftast 3 passagerare, ibland 2 och någon enstaka gång bara 1 passagerare...

 

Precis, om en förare alltid får 1 poäng oavsett antal passagerare övervärderas insatsen att köra 2 personer jämfört med om det är 3 passagerare. I det första fallet är förarens insats "värd" 2/3 och i det andra fallet 3/4. Är man ensam blir resultatet -1+1=0.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Jag har förutsatt att vitsen med samåkning är att dela på kostnader. Att skjutsa 1 person eller att skjutsa 3 personer kostar lika mycket (nåja, i princip lika mycket), därav alltid 1 poäng för att "chaffa".

 

Hmmm, man skulle nog behöva ställa upp några konkreta exempel för att se hur systemen skiljer sig åt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan< Har funderat lite i de banorna jag också.

 

Man kan nog anta att det kostar lika mycket att skjutsa 1 person som att skjutsa 3 annars måste man räkna in sträckan man måste åka för att hämta upp passagerarna.

Så jag tror att systemet som lizardKng föreslår fungerar bra.

 

En annan variant är ju att mäta upp sträckorna med GPS eller med hjälp av någon kart-tjänst på nätet och helt enkelt mäta antalet km man kör. Föraren får +(antal km) och passagerarna -(antal km).

[inlägget ändrat 2004-11-12 10:12:16 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog anta att det kostar lika mycket att skjutsa 1 person som att skjutsa 3

 

Jovisst, men se det så här då:

Varje resa med en bil kostar, säg 60kr.

Om en person kör/åker ensam får han bära hela kostnaden själv.

Med en passagerare delas kostnaden på 2 personer, dvs passageraren går back 30 kr och föraren har 30kr "till godo" i någon sorts allmän pengahög.

med 2 passagerare delas kostnaden på 3 personer, osv.

 

Sätt 60kr till 1 poäng och voilá!

 

Jag tror fortfarande att mitt system är mest rättvist. :)

men återkom gärna om du testar några konkreta exempel.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lägga mig i lite också. (Möjligt att någon redan kommit fram till detta)

 

Om y=antalet passagerare exkl föraren måste det mest rättvisa vara att poängen fördelas enligt följande:

 

Förarens poäng= +y/(y+1)

Passagerarens poäng= -1/(y+1)

 

Föraren borde ju inte få poäng om ingen åker med.

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på en sak till ...

 

Om vi låter 1 poäng vara kostnaden för en resa med en bil går det naturligtvis att differentiera resorna, tex 1,1 poäng om någon kör en dyrare bil eller om resan blir dyrare beroende på vem som kör (upphämtning osv).

 

Poängen :) är att alla som åker i bilen på en resa (inkl. förare) betalar lika stor del av kostnaden för just den resan. Detta ackumuleras sedan och jämnar förhoppningsvis ut sig i slutändan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var som sjutton!

 

Och då blir faktorn 0,5 för den som har en rostig gammal skrothög utan vare sig värme eller luftkonditionering? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roligaste hade väl varit om ni fixade några objekt ni betalade betalade föraren med så hade det inte varit lika abstrakt.

 

Den som sedan hade minst antal av detta objekt var sedan i slutet av månaden "tvungen" att bjuda laget runt på något kul. Eller utföra någon kul grej på chefen eller liknande :).

 

Hur poängsystemet skall fungera tänker jag inte gå in på, det finns säkert många bra förslag redan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då blir faktorn 0,5 för den som har en rostig gammal skrothög utan vare sig värme eller luftkonditionering?

Japp, och för att maximera sina egna poäng gäller det att köra en så dyr bil som möjligt med så många passagerare som möjligt ... typ limousin.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...