Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för register-rensning


Mah

Rekommendera Poster

Min laptop med Windows XP HE börjar bli lite trögare och jag har fått nys om att man kan ladda ned program som rensar i registret. Är det bra att göra det?

På sidan http://www.comparepctuneups.com/ finns det ett antal program (vissa är dessutom gratis). Har någon något tips angående detta? Finns det några nackdelar, risker eller problem med att rensa registret på detta sätt?

Det vore kul om det kunde gå lite fortare att plocka upp program och att surfa!

 

/Mah

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Att rota runt i registret förhand eller via ett program innebär alltid risker. Du får ha tungan rätt i mun och veta vad du plockar bort. Framförallt, ta bara bort sådant du är säker på inte tillhör systemet. Även om registerstädningsprogrammet tar backup, så kan det vara försent efteråt.

 

Tänk först och ta bort sen. :-) Det är det som gäller...

 

Röj inte för mycket som jag gjorde med RegSeeker med andra ord. Ett och annat kraschade i datorn och jag fick installera om från början.

 

RegSeeker som jag fick tips om här för ett tag sen är suveränt. Du hittar det på http://www.snapfiles.com Sök på namnet och freeware.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-11 19:29:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr känner jag inte till dessa, utan brukar använda regseeker som finns att hämta här:

 

http://www.majorgeeks.com/downloads15.html

 

och ja det finns risker med att använda dessa program, tar du bort fel fil/filer så kan du göra datorn obrukbar, dvs du måste ominstallera datorn.

Det går att ta en backup på registret med många av dessa program och är alltid värdefullt.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

Vet ej om jag råkade klicka iväg ett svar för fönstret bara försvann.

 

Hur vet man vad man kan ta bort?

Ett av programmet har ett "automatic"-alternativ som rekommenderas för "non-technical" users. Låter det farligt?

Annars finns det ett manuellt, men då måste man väl alltså veta vad man ska ta bort.

 

Finns det annars något bra sätt att snabba upp datorn på? Ta bort temporära filer och att defragmentera har jag redan gjort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ex använder regseeker så finns möjligheten att klicka i en ruta om man vill ha en backup av registret (programmen man tar bort) "backup before deletion" för säkerhets skull.

 

Det programmet du använder bör ( inte alla program dock) ha en liknande funktion, använd den och kör automatisk borttagning, det finns alltid en viss risk med att använda sådana här program, bara som en påminnelse.

Vilket program använder du, skulle kunna testa det innan du kör det.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mah skrev:

Har Du speciell varning eller tips om hur jag ska välja ut det som jag ska rensa? Förresten, blev datorn snabbare?

 

Nu rensade jag registret för att bli av med Norton Antivirus. Det försvann på bekostnad av att en del kraschade i datorn.

 

Visst, datorn blir snabbare om du rensar bort allt skräp i registret efter avinstallation av spel och program. Det är ju det som segar ned datorn efter en tid. Tipset borde vara att köra en rensning efter varje avinstallation du gör.

 

Sök på programnamnet t ex så tar du bort rätt saker.

Varning förstås för att andra program kan använda samma nyckel i registret.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det vore jättebussigt.:thumbsup:

Jag har inte laddat ned något ännu eftersom jag inte varit riktigt säker. Men på sidan http://www.snapfiles.com/freeware/system/fwregtools.html som jag tittar på så finns ERUNT, som har både högsta utvärdering och högsta popularitet, vilket också Regseeker har. Så det är de två som jag väljer bland. Dock står det att Regseeker är lite mer avancerat och att det inte är för första-gångs-användare.

Jag måste erkänna att jag blir lite rädd när jag läser de andra inläggen om att det uppstår kraschar hela tiden (men jag skulle ändå vilja snabba upp datorn och eftersom jag kört den i 1,5 år utan någon rensning så börjar det väl bli dags).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört erunt på en windows 2000 maskin, i början får du möjlighet att göra en backup av registret (system registry och user registry), sedan om man klickar på ntregopt så optimerar programmet registret, såg dock ingen optimering på min maskin (0%).

 

Verkar vara ganska oskyldigt program att använda, finns en liten notis innan nedladdning om man använder windows xp med sp2.

 

Detta program kan du köra men den tar dock inte bort något från registret utan optimerar det bara.

 

 

#Seppo

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-11 21:23:00 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med optimering i det här fallet, men om det inte innebär någon större förbättring så kanske det inte är lönt. Alltså, jag borde försöka mig på Regseeker för att få någon riktig effekt? Vad ska jag då tänka på för att inte ta bort för mycket från min XP HE-maskin (ej SP2) så att den kraschar? Det står att ju att det inte är riktigt för förstagångs-användare. Jag kan nog inte helt avgöra vilka delar av registret som är viktiga och vilka som kan tas bort, eller är det uppenbart?

 

Tack för Din hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar programmet och klickar på "clean the registry" så går den igenom ditt register, bl.a kan dessa följande förklaringar tas bort:

 

Grönmarkerade!

 

File or path does not exit

 

dessa är mer osäkra:

 

Rödmarkerade!

 

Unused "open with" entry

Extension not used

Invalid ActiveX/COM entry (clsid)

Filetype not used

 

dessa röda kan vara osäkra kort att ta bort, så ta bort bara de gröna för att vara säker.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det annars något bra sätt att snabba upp datorn på?

Att köra Msconfig och avmarkera en massa saker som tycker att de ska starta automatiskt, som Quicktime och andra musikspelare, program som finns bara för att de ska påminna dig om att registrera något program mm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

Frågan är dock vilka man vågar klicka bort från listan. Några få kan jag enkelt avgöra. Kan man ha någon hjälp av vilken "plats" de har, tex "startup", "common startup", eller "HKCU\Software\Microsoft\Windows\currentversion...." etc?

Ger det här främst snabbare start eller gör det också att datorn går snabbare sedan också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platsen spelar ingen roll utan det är namnet inklusive vilken mapp det ligger i. Det allra bästa är att söka på Internet på namnet. Det här är två bra ställen som talar om vad många filer är för något och om de behövs eller inte:

http://computercops.biz/StartupList.html

http://www.sysinfo.org/startuplist.php

 

Är det något specifikt du undrar över så ställ din fråga här i tråden.

 

Att ta bort onödigt här påverkar dels uppstartstiden och dels blir det mindre med program som tar upp minne och i viss mån CPU-tid (oftast dock lite) men mer tillgängligt minne kan göra att andra program kör effektivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den sidan verkar innehålla en bra lista på vad man kan göra (dock verkar den väl ha "glömt" det där med registerrensning?).

Han trycker på att man ska göra alla saker och i den ordningen. Jag antar att det viktigaste är att man tar bort virus (och kanske spyware) och att man sedan kan välja lite vad man vill, eller?

Särskilt har jag ingen lust att nu installera SP2, eftersom alla säger att det orsakar massa problem. Har Du någon erfarenhet av hotfixen KB815411 ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Du någon erfarenhet av hotfixen KB815411

 

 

Inte mer än att man inte ska installera den om man har sp2 installerad(ingår i sp2), program som ofta allokerar minnet kan ta längre tid att starta därför behövs hotfixen.

 

Och sidan jag hänvisade till har många bra punkter som man kan använda, ex senaste drivrutiner är bra, om än att dessa inte jämt passar på just den datorn, då får man testa sig fram, lika med tjänster som man kan stänga av, som man ändå inte använder sig av.

Och visst kunde han ha tagit med register rensning också.

 

Testade du Erunt, visserligen kunde den inte optimera något på min win 2000 maskin, men då den är relativt nyinstallerad så kanske den inte hittade något, kan ju vara värt ett test ändå för dig.

 

edit: skrev lite konstigt!

 

 

#Seppo

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-13 19:23:58 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har jag laddat ned regseeker och börjat köra programmet. Det har gått igenom 550 "objekt" (eller vad det är?). Som Du sa är där ett antal File or path does not exit, som jag alltså ska ta bort allihopa. Men där finns också en del andra kommentarer i grönt såsom "obsolete entry", "help file does not exist" och "DLL file does not exist". Är de lika klara att ta bort också eftersom de är skrivna med grönt?

 

(sedan för att ta bort dem antar jag att man bara markerar dessa objekt och trycker på delete?)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan helt säkert ta bort alla som är gröna, det liksom betyder ofarligt, det är bara dom röda man ska akta sig för då dessa kan, antingen vara använda så sällan (därför tycker programmet att man kan ta bort dom) eller så kanske ett annat program använder dessa.

 

Med andra ord 2 program använder en nyckel i registret men det ena är borttaget och det andra programmet har inte använts på ett halvår t.ex, då är det inte smart att ta bort den nyckeln för då kommer inte det andra programmet att fungera, eventuellt hänger sig datorn.

 

Men ta bort alla med grön text under, då ska du inte få några problem.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...