Just nu i M3-nätverket
Jump to content

musen hackar...

Mikey

Recommended Posts

Jag har en:P3 550Mhz (Compaq), 256 SDRAM, 32mb TNT2 RIVA och musen hackar nästan varje gång man öppnar något stort program och ibland när man laddar sidor på internet.

Vad ska jag göra för att bli av med detta problem?

/Mikey

Per Larsson

Släng din Compaq och köp en riktig PC.

Nej, men allvarligt talat. Är det en USB-mus? (Syns enkelt på kontakten, den är ca. 1 cm lång och 2 mm tjock.)

Om du har en sådan så är det förklarligt, då det händer alla med USB-möss när en hårddisk från den interna IDE-kontrollern laddar.

/per

Min mus har en rund port, som man bara trycker in.

Det är tydligen ingen USB-mus.

Varför har jag en Compaq?

Jo ,det är såhär att farsan har gjort ett "personalköp" och då var det Compaq som man fick. :-(

Jag ska köpa en ny egen dator till sommaren och det ska fan inte vara en Compaq.

/Mikey

Per Larsson

Ok. Vi analyserar lite mer. När du säger "hackar", menar du då att den hoppar små steg (1-2 mm) när du flyttar den eller att den går jämnt en liten stund, sen stannar den, och hoppar dit där den skulle ha hamnat om den inte stannat?

Om det är det första alternativet, så kan du testa med att ladda ner Logitech Mouseware 9.0 (http://www.logitech.com/cf/support/mousefiles.cfm). Det funkar på alla möss (dock kan du tappa funktionalitet om du har en "specialmus med specialfunktioner". I MouseWare så finns det en liten inställning som heter "PS/2 Rate", testa med att öka den och se om hackningarna försvinner.

Det finns även ett litet löst program som heter just "PS/2 Rate", men jag har inte testat det, så jag kan inte kommentera om hur bra det fungerar.

Om det är det andra problemet, så vet jag inte riktigt vad det beror på, tyvärr.

/per

Jag har snackat med dem på Compaq supporten och de säger att man ska ladda ner en ny bugfix från deras hemsida...

...har gjort det nu och ska sedan testa att installera den och se om det blir bättre.

/Mikey

Per Tenggren

Vem har sagt att Du måste köra den i USB ?

Förövrigt hackar den inte i w2k med musen i USB´n

-Per

PS/2 Rate

funkar fint för mig

dock om jag ställer in 200 hz blir det "bara" runt 120 hz

troligtvis hårdvaran...

Per Larsson

Ingen har sagt att man måste stoppa den i USB. Jag svarade bara på påståendet att den fungerade perfekt, vilket den inte gör.

För övrigt är det nog betydligt fler som kör W98 än W2k fortfarande.

/per

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...