Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan detta stämma?


//Erna

Rekommendera Poster

Aaaaa! Minns att jag satt och slet mig i håret när jag såg den för länge sen. Tror jag kom fram till att den inte alls var konstig.

Får ge mig på det igen, hoppas nån annan kan ge en förklaring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att jag satt och slet mig i håret

 

Sitter och nyper mig själv i flinten just nu...fan, jag som just skulle sluta tänka för dagen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret (ni som inte vill veta, läs inte mer...)

 

.

.

.

.

 

Den övre är helt enkelt ingen triangel. Se på det som skulle kunna bli hypotenusan, den är inte rak, utan har en liten inåtbuktning på mitten. Den nedre är däremot en triangel.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är inte rak,

 

Japp, kom just på det, det är en synvilla, de två trianglarna har inte samma lutning (samma kvot mellan katetrarna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lite på det men tyckte skillnaden var för marginell för att vara hela sanningen, men det stämmer säkert.

 

För att vara på den säkra sidan har jag faktiskt skrivit ut två ex nu som jag ska hem och klippa och klistra efter jobbet. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av dom är "raka" den som har ett mellanrum är "böjd" upp och den andra ner!

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2004-11-11 14:35:26 av Comploha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av dom är "raka" den som har ett mellanrum är "böjd" upp och den andra ner!

 

Jo, det var det jag menade, den lilla och den stora triangeln har olika lutning. Beroende på hur de är placerade i förhållande till varandra uppstår därför antingen en konkav eller konvex hypotenusa. I den nedre figuren som är konvex motsvarar areaskillnaden konvex minus konkav den "saknade" areaenheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...