Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon IXUS vs. Powershot


IDGer

Rekommendera Poster

Hey,

 

Jag surfade runt lite och upptäckte att Canon Powershot som finns på amerikanska siter tycks vara samma som Canon IXUS i Sverige! Stämmer det?

 

Jämför tex Powershot 400 på walmart.com med IXUS.

 

Tänlte köpa en digitalkamera åt syrran när jag är över i staterna om några dagar, vet någon om det finns några nackdelar med att köpa en amerikansk kamera? Såsom kompabilitet med svenska datorer, garanti, support etc.

 

Tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl laddaren som inte bör passa.

Men du kan ju köpa en ny laddare här hemma.

Det är riktigt att kameran heter olika ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att TV-ouy på kameran kan både PAL och NTCS. Min IXUS (första versionen) fanns i USA under namnet Powershot xxx. Ixusen kunde bara PAL medan Powerhoten bara kunde NTCS. Laddare till kameror mm brukar numera klara alla olika nätspännigar så det brukar bara vara att byta själva nätströmsladden (typlös sladd). Man bör kolla upp detta när man köper kamera i USA för där borta får dom i bland för sig att världen består av USA plus diverse utmarker. Därför levererar dom i bland laddare som bara klarar 110V och dessutom har dom i bland addare av typen där laddare och stickproppen för nätström är hopbyggda (dvs man sätter in hela laddaren i vägguttaget). Kontakten är då självklart av amerikansk typ. En sådan laddare är värdelös i Sverige (och övriga världen). Måga affärer kan dock plocka fram en riktig laddare m man frågar.

Om du kommer in i en affär som har "din kamera" till vrakpris så säger du bara att du, tyvärr, inte kan göra affär med dom eftersom du ska ta hem den till Europa. Givetvis säger du detta först efter att ha prutat ordentligt. Det brukar då ofta dyka upp en möjlighet att få en riktig laddare. I bland utan extra kostnad.

 

I övrigt tror jag inte att det ska vara några problem.

 

Lycka till och köp inte på första bästa ställe utan kolla runt.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...