Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad betyder termen 'mothballed' (engelska)

Ove Söderlund

Recommended Posts

Ove Söderlund

Jag undrar vad ordet i i rubriken betyder i samband med destilleri-sammanhang. Anledningen är att jag ska på whiskyprovning och tog fram lite information om Scapa, en whisky jag köpte för ett par veckor sen: http://www.scotchwhisky.net/distilleries/silent/scapa.htm

I den korta beskrivning som finns på den sidan står det att destilleriet blev 'mothballed' 1994. Jag gissar mig till att det betyder att destilleriet blev nerlagd då, men jag är inte säker på det. Jag hoppas någon här kan bringa lite klarhet i det.

Mvh

Ove Söderlund

...Murphy was an optimist

moth är väl mal/skadeinsekt på svenska. Så borde det inte bli att destilleriet blev malbollat (?) 1994. Dvs, senast de gjorde något åt eventuella skadeinsekter var 1994.

"Lägga i malpåse" är nog det svenska uttrycket, och Google ger följande:

Malpåse: Vissa distellerier stängs för en tid, men utrustningen lämnas kvar så att de kan öppnas igen när som helst. Inom skotsk whiskyindustri säger man att de läggs i malpåse, are mothballed.

Ciao,

Anders

Ove Söderlund

Tackar för svaret. Det låter helt riktigt som att det är 'läggas i malpåse' som avses.

Att destillerier läggs i malpåse är ju relativt vanligt. I Scapas fall så har dom återupptagit verksamheten. Ska bli intressant att prova whiskyn i kväll då flaskan är oöppnad.

Mvh

Ove Söderlund

Ove Söderlund

Nåja, även skadeinsekter kanske borde få ha lite skoj med whisky :)

Tack för svaret även om Anders N's svar nog är mera riktig.

Mvh

Ove Söderlund

"Lägga i malpåse" är nog det svenska uttrycket

Ja, det översätts så i de flesta filmer, i alla fall. :)

Sen att jag aldrig fattat vad en malpåse är - det är ju en annan sak.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Malpåse: Den lilla påsen med lagom hemskt anti-mal-medel (okänt vad man egentligen använder) som man stoppar i klädpåsen/kläderna när man hänger undan vinterkläderna på sommaren. Eller sommarkläderna på vintern. ;-)

//Mathias

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...