Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Responstid på TFT


Gäst

Rekommendera Poster

Är det en märkbar skillnad på en responstid på 25 ms mot 16 eller 12 på en 19" Tft-skärm? Kanske bara intressant för en spelfantast?

 

Vad är det för responstid på en normal Crt-skärm kan man undra.

Det heter att uppdateringsintervallen på en crt är lika viktigt som responstiden på en tft. Då är alltså inte uppdateringen så viktig på en tft?

 

Är på gång att köpa en 19" LG tft med en responstid på 12 ms för 4 000: -. Det finns andra till samma pris men då med 25 ms i responstid. Är dessa kanske bättre på ett sätt som inte LG-skärmen är? 12 ms i responstid är ju ett bra försäljningsargument menar jag.

 

Någon kunnig som kan ge mig fakta i detta ämne?

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusstyrka, kontrastförhållande(svärta) och betraktningsvinkel är viktigare än responstid. På alla sätt. En extrem hardcoregamer är säkert inte nöjd förrän neråt 8ms responstid, men 16ms anses fullt acceptabelt för både spel och video av dom allra flesta. 25ms kan upplevas besvärande med mycket rörelse i bilden, text och Windowsprogram är förstås fortfarande knivskarpa.

 

Som framgår av ovanstående, häng inte upp dig på responstiden, kolla på den allmänna prestandan och provtitta helst på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En LG har 500:1 i kontrastförhållande Betraktningsvinkel på 160/160 och 12 ms i responstid.

 

En Samtron har 800:1 i kontrastförhållande Betraktningsvinkel på 170/170 men bara 25 ms i responstid.

 

Båda är 19" och kostar strax under 4 000: -. Jag har inte sett någon av skärmarna i verkligheten men enligt uppgifterna så ska Samtronskärmen vara att föredra då trots att LG-skärmen har dubbelt så snabb responstid? Nog måste väl LG-skärmen vara att föredra i detta fallet? Eller?

 

Svårt för dig att avgöra, jag vet, men en gissning kanske? Eller någon som har en motsvarande skärm? Jag vill ju inte betala 4 000: - och sen hålla på att byta och hålla på. Skärmarna är ofta billigare vid Internetköp nämligen...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte handla skärmen i en butik där du kan titta på skärmarna själv? Kanske lite dyrare, men det kanske det är värt för att få just den du tycker bäst om?

 

Själv spelar jag både flygsimulator (Falcon 4) och Formel-1 (F1 Challenge '99-'02) på min bärbara och den skärmen "är" 25ms (9 [tända] + 16 [släcka]).

 

Jag vet inte vad "responsetid" är - om det är den ena tiden, den andra tiden eller summan av de båda. Den ena tiden är väl för att "tända" och den andra för att "släcka" en bildpunkt?

 

Betraktningsvinkel tycker jag är OERHÖRT viktig! Det kan låta som en "akademisk" skillnad mellan säg 150 och 170 grader, men det är bedrägliga siffror :) Vad man vill är att bilden ska de likadan ut oavsett från vilken vinkel man betraktar bilden. Många skärmar ser mycket konstiga ut när man sitter vid sidan av dem... Inge skoj!

 

T ex ser min snart 2 år gamla Dell avsevärt bättre ut än den purfärska laptopen på jobbet. OK, den "purfärska" har nog bättre "kontrast" men det gäller då bara när man sitter alldeles rakt framför. Såna saker kan man inte läsa sig till, man måste "titta" själv...

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 01:45:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte handla skärmen i en butik där du kan titta på skärmarna själv? Kanske lite dyrare, men det kanske det är värt för att få just den du tycker bäst om?

 

Det blir nog så tror jag... hitta samma som på nätet och låtsas som man är intresserad och sen köpa den på nätet... usch då! :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gräva sin egen grop, binda ris bakom egen rygg, utnyttja en tjänst som andra sponsrar...

 

Välj själv.

 

Hoppas de genomskådar dig och visar den sämsta skärmen :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas de genomskådar dig och visar den sämsta skärmen :-/

 

Om jag velar så lär de försöka kränga skärmen de har mest provision på. Eller sälja till samma pris som på nätet. Har jag en färsk utskrift från en webbutik och försäljaren hållt på med mig i en halvtimme så...

... man har inte roligare än man gör sig. :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så sant.

 

Ett bra förhållande till de som jobbar i en bra butik brukar löna sig. Inte pengamässigt utan kvalitetsmässigt. D v s de blir intresserade av att hjälpa dig.

 

Hade ett jäkligt bra förhållande till en "ljudbutik" i Lule när jag bodde där. Jag kunde låna hem i princip vad som helst, de körde hem prylarna, installerade och lät mig testa under en helg eller så. Man var som "stammis" där.

 

Linn är ju aldrig billiga men jag kan lova att de fick sälja en hel del. Och jag var alltid nöjd.

 

Men att utnyttja affären som en gratis demobutik? Kortsiktigt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en märkbar skillnad på en responstid på 25 ms mot 16 eller 12 på en 19" Tft-skärm? Kanske bara intressant för en spelfantast?

 

Vad är det för responstid på en normal Crt-skärm kan man undra.

 

Som dom andra säger så är kontrasten och skärpan den stora fördelen med TFT, förutom storleken, att den inte drar så mycket ström och om man är orolig för det - den strålar mindre också (om än något?)

 

Responstiden har en liten betydelse i spel, om man nu inte är en riktig hardcore-spelare som sitter och finjusterar varje pixel via script i spelen. Själv spelar jag Call of Duty och har nyligen bytt till TFT (´19 25ms). Jag märkte en liten, liten skillnad i spelet. När man rör sig så blir det lite, lite fördröjning på bakgrunden, jämfört med en CRT. Jag vande mig ganska snabbt vid det så det är inget större problem. Men vid vanlig datoranvändning är skillnaden enorm (mot min gamla CRT) just med tanke på skärpan, ljuset och klarheten i bilden.

Jag har min gamla CRT som andra-skärm och ser skillnaden hela tiden. Nu ska jag väl kanske nämna att min CRT är två år gammal och inte av nåt känt märke (AOC) Jag märkte dock inte nånting revolutionerande när jag stoppade i en svindyr digital sladd :(

Frågan är väl bara hur länge en TFT håller kvaliten jämfört med en CRT.

 

Så för vanlig datoranvändning där man inte är beroende snabbskärm (DVD och film laggar inte heller) så har det nog ingen större betydelse om det är 30ms eller 8. Men det känns ju alltid lite roligare när man har så snabbt som kan få :) Så om dom är likvärdiga i pris finns ju ingen anledning att inte ta den snabbaste, kanske om det är ett välrenomerat märke på den slöare, den kanske har andra finnesser som inte 12millisekundaren har?

 

Jag läste nånstans att responstiden för en CRT ligger under 1 millisekund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att utnyttja affären som en gratis demobutik? Kortsiktigt!

 

Snarare smart, det är trots allt ens egna pengar det handlar om. Önskar bara jag kunde vara så smart så skulle jag inte sitta med en relativt dålig TV som dom hade "extrapris" på. Eller en popcorn maskin, eller en riskokare och fan vet allt jag gått på då alla butikerna hade bestämt sig för att ha samma varor på samma "extrapris" för att främja konkurrensen ;)

 

Dom tar nog igen pengarna dom "förlorar" på folk som mig som har mer pengar än vett ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt en sak du inte är nöjd med är det ju trist för din del.

 

Men om folk ständigt utnyttjar butiker endast som "demoställen" kommer butikerna i ännu större utsträckning än idag att försvinna. Kan de inte ta ut lite extra pengar för sin verksamhet (hålla lager, ha personal som kan dema prylar, ha lokaler man kan dema prylar i) får de klappa igen.

 

Till slut får alla handla "i blindo på nätet".

 

Litet tillägg: Det är inte bara dina egna pengar det är frågan om, det är också frågan om att hitta den "pryl" du vill ha. Att köpa "ljud" eller "bild" är oerhört subjektiva saker om man har några som helst krav utöver det vanliga. Själv lägger jag gärna lite extra pengar för att få just det JAG vill ha.

 

Frågan är, hur arrangerar en webbutik en provlyssning av t ex en "stereo"? Hur arrangerar en webbutik en "provtittning" av olika plattskärmar/projektorer?

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 03:14:43 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

relativt dålig TV som dom hade "extrapris" på.

 

Tv på extrapris är inga dåliga apparater men på tok för gamla rent tekniskt. En 28" 4:3 för 2 000: -? Ett klipp kan man tycka och säkert bra för en del. Men tittar man lite framåt så inser man att det inte är så kul att ständigt ha svarta sorgekanter uppe och nere då allting inom en snar framtid sänts i bredbild anpassat till 16:9 formatet. Nåja, i Svt i varje fall och något annat kan man ju inte titta på för då är man dum i huvudet och så är det med den saken! :)

 

Hörde på radion att stora plasma/lcd tv att hänga på väggen som säljs nu inte kan ta emot HDTV vilket ju blir jättekul om några år för de som köper en sådan tv nu. När tvsignalen från satelliten skickar ut 2 000 000 punkter och du bara kan ta emot gamla vanliga 400 000 punkter på din plasmaskärm på väggen så kan man ju hålla sig för skratt.

 

I England, tror jag att det var, ska visst allt sändas i HDTV inom kort för ingen vill titta på något annat. Jämfört med de vi tittar på här i Sverige så ska visst HDTV vara extremt detaljrikt och behagligt att titta på.

 

Kanske ska gå och lägga mig nu... men det är ju så kul att sitta här och joxa med datorerna!

 

Bosse som säger godnatt

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT eller inte.

Det är frågan.

 

Vad behöver JAG? nu och imorgon.

En svår fråga men jag har under en tid velat och lusläst PDF-filer om div skärmar.

En skärm som jag fastnade för är dels Viewsonic VX912 19" TFT Black/Silver 12ms Analog & DVI som är deras bättre skärm som både klarar DVI och Analogt.

 

Den andra som fått BRA betyg i Mikrodatorns test är Samsung 910T 19" TFT som dock har 25ms och PIVOT-funktion, dvs att man kan vrida skärmen 90 grader.

dock är alla andra tekniska specifikationer lysande när det gäller betraktningsvinkel och kontrast/ljusstyrka.

Att Samsung och Viewsonic är snygga gör ju inte valet enklare.

 

En annan aspekt att tänka på är Analogt eller DVI.

DVI har flera fördelarm du slipper manuellt ställa in skärmen och bildkvaliteten blir bättre och för mig som skall syssla med videoredigering och bilder är ju kvaliteten viktig.

 

Jag skall syssla med videoredigering och behöver således en snabb skärm

Viewsonic har en responstid på 12ms dvs tända-släck-tända.

 

Vissa säger att respons tid är tända-släcka men det är helt fel.

 

MEN..Viewsonicen har andra värden som är minus, såsom betraktningsvinkel och kontrast.

 

Om en skärm har 1:700 och en annan 1:400 är kanske synbart men 1:400 och 1:600 ser ingen.

 

Valet är inte lätt men har man stålar och runt 16000kr som man har budgeterat för JUST en TFT är i alla fall valet enkelt för mig.

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/p.aspx?i=5010071788

 

ohhlala.. 16ms på en 23" mums mums..

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 08:56:47 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDTV vara extremt detaljrikt och behagligt att titta på.

 

 

Yes sir.. helt korrekt. HD ÄR så himla snyggt.

Nu finns det t.o.m. amatörkameror att köpa.

Sony har släppt en kamera för HD Sony HDR-FX1 heter den skapelsen och har upplösningen 960x1080.

 

ca: 33000kr plus moms för den som har pengar över.

 

960x1080 är i huvudsak gjort för plasmatv och ger en sagolig bildkvalitet

 

Riktig HD är egentligen 1920x1080px och tänk själv när långfilmer spelas in i denna upplösning och "krymper" ner det till 4:3 format.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 12:41:32 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...