Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur länkar man reklambanners?


Aplezin

Rekommendera Poster

Jag har en privat site som börjar växa och bli stor. Nu är det några företag som är intresserade av att annonsera på min sida, men hur tusan går man tillväga?

Är det upp till mig att hålla reda på hur många som klickar på bannern, eller är det annonsörens uppgift? Ska man anlita en 3e part? Visst finns det väl företag som sköter sånt, typ ad click eller doblue click eller vad dom nu heter? vad kostar en sån tjänst?

 

vore skönt om nån ville hjälpa mig att reda ut det här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan välja att leverera deras banner på din sida, och att bannern sänds från din server. Eller så kan banner dras från deras server, och din server avlastas.

 

Skillnaden är hur du skall mäta exponeringen, från din server så kan du mäta detta med en ASP tjänst (typ http://www.websidestory.com/), i dina loggar med analysverktyg (typ http://www.mrunix.net/webalizer/), eller ha en räknare igång i t.ex. en banner rotations funktion byggd i PHP eller gratis CGI som finns på nätet. Levereras banner från kundens server så får du räkna på hur mycket sidan ifråga blivit exponerat för att mäta banner exponering.

 

Med 3:e part för annonser så går en del av dina pengar ner i deras fickor, så vill du ha mer pengar så gör du hela jobbet själv.

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 13:39:35 av Webster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det såhär:

 

bannern är länkad till mindomän.com/counter.asp?site=www.deras_adress.com

 

sidan counter.asp är bara ren asp som öppnar den tabell som har samma namn som 'site' i adressen.

alltså blir det en tabell för varje företag som annonserar.

 

sen läggs det till en rad i tabellen med information om ip-nummer (för att ha lite koll på unika besökare) och vilket datum det är.

 

det hela avslutas med en vidarebefodring till adressen som anges i 'site' i ursprungsadressen.

 

 

kanske inte den mest smidiga lösningen, men så länge det bara handlar om ett par annonsörer som kanske har 2 klick om dan så håller det nog.

 

tänkte flytta count.asp till ett annat webhotell jag har (gratishotell) som tillhandahåller access-databas men fick inte databasen att fungera (kör MySQL nu), så det får bli ett senare projekt när jag märker att min huvud-server slöas ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...