Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchangeåtkomst fr internet?


Henrik4

Rekommendera Poster

Vi har ett litet nätverk med en SBS 2003 med exchange 2003.

 

Port 25 är öppen i brandväggen och all port 25-trafik styrs till SBS 2003. Vilket funkar bra för dom som sitter på insidan.

 

Nu är det aktuellt att öppna upp för dom som befinner sig på utsidan. Vilken metod är rimlig att börja titta på? Det finns alltså ingen frontend exchange, dmz eller ISA och dom måste ha en rimlig säkerhet. OWA skulle räcka men att använda Outlook 2003 vore nästan bättre.

 

Enkelhet och rimlig säkerhet är nyckelord. Vilken metod ska vi börja titta på?

 

Mvh Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

 

Men jag hänger upp mig på det här:

 

RPC over HTTP works by having an Exchange Server front-end computer configured as an RPC proxy server...

 

Efter dom det är frågan om SBS 2003 finns ju ingen exchange frontend. Blir det ok säkerhetsmässigt att köra direkt mot en SBS 2003?

 

(jag vet att det inte är optimalt, men nu är det dom här förutsättningarna som gäller)

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag ska läsa igenom dokumentet noggrant straxt. Men hur blir det med säkerheten i denna lösning, rpc över internet > bandvägg > SBS 2003 med exchange?

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv skriver så finns det ingen ISA annars skulle detta självklart va trevligt att sätta framför Exchange, men du får vill jag påstå rimlig säkerhet på detta sätt, självklart måste du köra RPC över HTTPS.

Ska du öka säkerheten är det en ISA som du ställer framför som är bästa lösningen.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

[inlägget ändrat 2004-11-10 10:53:37 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...