Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra och Dåliga Köp.


Daniel Sjöholm

Rekommendera Poster

Daniel Sjöholm

Hej!

Här kan du tipsa, varna eller fråga om olika inköp du har gjort eller planerar att göra.

 

Mvh

Daniel Sjöholm

Webbredaktör Maxidata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folke Andersson

Kanske du har nytta av denna min erfarenhet!

Kopia från ett tidigare inlägg på eForum!

****************

Har tyvärr blivit ägare av en Presario 5170 Företags dator!

Jag har fyra andra datorer med moderkort där jag kan gå in och styra PCI-slotten så att det nätverkskort jag pluggar in får den rätta IRQ'n! Men ikke sa Nicke då det gäller Presario 5170. Där kan ingen hjälpa mig! Support skyller på att kortet inte följde med datorn.... Compaq rekomenderar deras eget eller endast ett enda kort från 3-Com nämligen följande: "Det kort som vi här har provat att köra i Presario model 5xxx är 3Com's EtherLink III (3c509b)"

 

Jag har redan två Nätverkskort (D-Link och Ethernet NE-2000 kompatibelt) som fungerar i fyra andra datorer men i Presarion tar dom upp en redan upptagen IRQ 11 istället för ledig 8 och 9. Jag kan inte styra om till ledig IRQ på grund av att Compaq inte släpper in mig i BIOS för att styra manuellt!

Tydligen är inte bara jag utestäng! Dom kommer inte in där själva heller! det är den slutsats jag drar eftersom dom inte kan hjälpa mig!

 

Windows 98 är förinstallerat och en Resque-skiva finns med som vid krasch eller problem kan installera om Win 98! Men var finns katalogen TOOLS som annars finns på en Windows98 CD-Rom! I dom flesta data-tidningar nämns hur vi användare skall gå in i TOOLS-mappen för att söka efter diverse program som vi har användning av! men hur gör en Presario-ägare? Köper en Windows98-skiva?

 

Om ovanstående stämmer!!! Borde inte Data-tidningarna varna läsarna mer och tydligare att inte köpa dessa datorer!

Data-tidningarna borde varna och samtidigt peka på dom fabrikat där det inte finns "stängda dörrar".