Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopieringsskydd öppnar upp datorn för attack


christian_s

Rekommendera Poster

 

Tänkte informera om följande sida som tar upp ett intressant problem med kopieringsskyddet Starforce 3.xx som används av en del nya spel, som t.ex. Xpand Rally, och en del av CodeMasters nya spel som Toca Race Driver 2.

 

http://www.freewebs.com/starforcemeat/index.htm

 

Författaren av texten antyder att om man har installerat ett spel/program som använder Starforce kopieringsskydd så kan man öppnat upp sin dator för attack. Attacken går ut på att det är möjligt att exekvera program med systemrättigheter även från ett begränsat gästkonto. För att bevisa det hela finns exempelprogram på sidan som öppnar upp notepad där ägaren av av processen blir SYSTEM.

 

Som tur är så är inte Starforce så spritt som andra kopieringsskydd såsom Securom och Safedisc, men om det som står på sidan stämmer så är det alltjämt ett problem. Det hjälper inte heller att avinstallera spelen eftersom starforce finns kvar ändå. Istället måste ett specialprogram användas som rensar bort det från datorn.

 

Jag har inte testat det som står på sidan, och det är svårt att säga om det stämmer, men det ser onekligen ut som att den som författat det hela vet vad han pratar om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!!

 

Du har möjligtvis ingen aning om vad det programmet heter?

 

Det är så att jag använde mig utav Starforce, men det hjälpte inte. Så jag kopplade helt enkelt ur min DVD-Läsare och sedan gick det inte att koppla in den igen. Antingen läser sig datorn vid uppstart eller så kommer man direkt till BIOS??

 

Hur ska jag bära mig åt?? Vill ju ha tillbaka min brännare!!

 

//Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...