Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Java - tips?


Monshi

Rekommendera Poster

Tjoho alla i denna del av den gigantiska kunskapsbanken Eforum. Nu är det dags för mig att använda Java. Ska skriva en liten applikation som ska kunna spela ljud och lite annat. Inget jag tänkt specificera här. Jag behöver lära mig Java ivartfall.

 

Så nu frågar jag er:

* En BRA bok om språket. Något att rekommendera. (jag kan programmera, behöver ingen "for dummies" guide)

 

* Några bra Java-länkar, sidor med tips, råd, uppslagsmöjligheter, kodexempel osv.

 

* Bra utvecklingsmiljö. Kanske det finns någon gratis jag kan nyttja. (det är inte en kommersiell produkt som ska utvecklas, det är inom KTH. så en GNU-licens borde duga. Fast kanske bäst att kolla med systemgruppen)

 

har tänkt jobba under Windows... fast om det är enklare/bättre miljö i Unix så kanske jag kan få systemgruppen att installera om datorn...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga boktips att ge. Java är ju rätt hårt objektorienterat, det kan vara vettigt att läsa på om OOP om du inte är så bekant med det. När det gäller webben så räcker http://java.sun.com ganska långt -- API-dokumentation, guider, forum mm.

 

Om du vill ha nånting mer än en texteditor, så är väl Eclipse (fritt) och IntelliJ IDEA ($$$) de mest populära. Råkade just på den här artikeln på OSNews: http://www-106.ibm.com/developerworks/library/os-ecidea/ (obs att IBM ligger bakom Eclipse). Dessutom finns Netbeans (fritt) och JBuilder. Och hur som helst, utvecklingsmiljöns licensform borde inte påverka licensieringsmöjligheterna för koden.

 

Plattform ska ju inte spela nån roll med Java (hmm), så det är väl bara att köra det du känner dig mest hemma med.

 

Men annars, varför inte fråga runt på KTH? De flesta (alla) där har väl åtminstone nån erfarenhet av Java.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OOP har jag lite erfarenhet av, men det var några år sedan. Inte helt hemma med hur objekt byggs upp och när/hur man bör ärva mellan olika objekt.

 

Får kanske ta en titt i min gamla C++ bok.

 

Visst, på KTH finns det erfarenhet att ta tillvara på, men det finns det även här...

 

utvecklingsmiljöns licensform borde inte påverka licensieringsmöjligheterna för koden.

Det var inte det jag menade heller. GNU-licenser bruykar vara tillåtna att nyttja inom studentverksamhet utav vidare avtal med medans komersiella företag måste ta kontakt med skaparen för att få klarttecken att använda produkten.

 

Koden i slutändan påverkas inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thinking in Java av Bruce Eckel är en jättebra bok, mycket pedagogisk och förutsätter att man kan programmering. Antingen att du köper den eller så kan du ladda hem den och läsa på datorn:

 

http://www.mindview.net/Books

 

Tillägg: Innehåller tips på utvecklingsmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på och går igen den boken nu. Den verkar ta upp grunderna, och lite till, i JAVA men saknar en del jag kan komma att behöva.

 

Kanske även det står att finna på nätet, men det kan samtidigt vara skönt att äga en bra pappersbok. Tipset från KTH blir Java in a Nutshell som används vid kurser i Java där. Tjock bok...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Att bara läsa en hel bok från datorn är jobbigt, så jag lånade först Thinking in Java som bok från en kompis och har använt dator-versionen sedan som uppslagsbok. Det är ju lättare att söka i en fil på datorn än i en bok.

 

Det är mycket som skiljer senaste versionen (5.0/1.5) av Java (J2SE) från de tidigare (1.3 och 1.4) så se till att din version av SDK och bok matchar varandra.

 

IBM har många artiklar och praktiska exempel med Java här:

http://www-130.ibm.com/developerworks/java

 

Suns newsletters om Java är ofta intressanta och tar upp t ex hur det är tänkt att man ska arbeta med ljud i Java. Det är bara att söka i arkivet för att hitta de tidigare utgåvorna:

http://java.sun.com/community/newsletters/index.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, ny är jag som sagt på det där med JAVA. Verkar dock vara ett trevligt språk.

 

Till en fråga, nu känner jag mig dum.

Ok, jag skapar en liten Hello World applet/applikation i Eclips. I Eclips kör den fint, ett litet fönster dyker upp där det står Hello World. Kan köra det som en Applet eller Applikation inom Eclips.

 

men hur exporterar jag denna?

Om jag skapar en JAR-fil via File -> Export -> JAR får jag bara en fil som inte är körbar. Det blir fel. Tyvärr har jag inte vare sig kod eller felmeddelande vid denna datorn just nu, men om någon enkelt ska berätta hur jag gör skulle det uppskattas.

 

Jag missar helt klart något.

 

mmh, kanske ska ladda hem Eclips till denna datorn också...

 

återkommer kanske med kod/felmeddelande (tänk om det funkar på denna dator?)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, nu lyckades jag hemmavid. Får se hur det blir på datorn under morgondagen...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...