Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare ska uppgradera Ram-minnet ?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har en Compaq 6640, ett år gammal, windows xp.

 

Jag har 256 mb ram-minne och det är lite lite. Det är inte mycket minne ledigt när man har lite program i gång. Så jag tänkte försöka uppgradera minnet, sätta i ett minneskort till.

 

det finns plats för två kort i datorn. Max kapacitet är visst 1024 mb.

 

Jag har försökt sätta mig i det här med DDR, mhz, osv, men det är svårt!

 

Jag har DDR, så mycket vet jag. Men sedan då?

Enligt compac har jag: 2 DIMM Slots, PC 2700 DDR 333 MHz

Vad är alla dessa siffror? Vad anger mhz?

Jag har förstått att man även kan ha 3200 och 400 mhz, men jag är osäker på om min dator klarar av det. Blir skillnaden stor jämfört med 2700-333?

 

Vad ska jag satsa på att köpa för minne?

 

Vore tacksam för tips och råd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar en sak till:

 

Mitt moderkort ska enligt compaq endast kunna klara av en uppdatering av minnet till 1024 mb

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?product=346323&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&docname=c00027837

 

men på en annan compaq-sida så står det att den kan klara av det dubbla! http://h30094.www3.hp.com/memoryconfig.asp?cat=Desktops&mfg=HP&pl=Presario&model=Presario+6000+Series+%28Athlon+processors%29

 

Hur ska jag veta vilket som stämmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte hitta exakt ditt moderkort på ASUS hemsida. 1024 MB RAM torde dock räcka ganska långt. Eftersom din FSB har max klockhastighet 333MHz så är det bortkastat att köpa snabbare minnen än de du har nu. FSB:n kommer ändå att gå i bara 333MHz. Jag *tror* att minnen är bakåtkompatibla, så får du en bra deal på snabbare minnen så bör det gå bra. De kommer dock begränsas av din Front Side Bus och fungera som PC2700-Minnen. Min personliga åsikt är att minneshastigheten är av ganska marginell betydelse för det mesta. Prisskillnaden är inte stor, så det är ofta rimligt att använda sig av så snabba minnen som möjligt, men det finns oftast större flaskhalsar att ge sig på i ett system. Att uppgradera från 256 Mbyte till 512 eller rent av 1024MByte om man kör XP är dock alltid en enorm prestandavinst, oavsett vilka minnen vi pratar om.

Ingen riktig hårdvaruräv verkar vilja ge sig i kast med dina problem, så för tillfället får du nöja dig med mina kvalificerade gissningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaruräv...Ja kanske...;)

 

Enligt din spec så är det denna sida som gäller:

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?product=346323&lang=en&dlc=en&y=8&x=8&lc=en&cc=us&docname=c00190227

 

Där står det att din burk klarar utav PC-2100 eller 2700 minnen på max 512MB dvs 1024MB totalt.

 

Jag skulle satsa på två st nya minneskretsar på 512MB vardera i PC-2700 hastighet/333Mhz

 

Lägsta priset just nu är ca 693:- på nätet.

 

Kolla här:

http://buggy.no-ip.com/index.php

 

Men om du tycker att 1400:- är i mesta laget så satsa på en minnesmodul på 512MB.

 

768MB räcker ganska långt det med och minnena blir kanske billigare i framtiden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att det finns minneskort som är 512 mb, men som har lägre mhz-tal, tex 2100/133 mhz. Hur blir det om man sätter i ett sådant? Blir det snabbare p.g.a. det utökade mb-antalet, eller långsammare p.g.a. det minskade mhz-antalet?

 

Vad är FSB? Front side bus? Samma som moderkort?

 

På elgiganten avrådde de mig från att blanda 256 och 512. de sade att det kan uppstå problem om man inte ha två likadana. Stämmer det?

 

Hur är det att köpa begagnade minnen? Man ser ju billiga minnen i annonser på nätet ibland. Hur lång livslängd har ett minne? Kan det vara värt att köpa begagnat?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-2100 betyder att minnet är på 266Mhz skillnaden mellan det och ett PC-2700 som är på 333Mhz är att det senare är bättre och i vissa fall billigare...

 

Har du ett PC-2100 och sätter i ett PC-2700 minne så kommer datorn inte kunna utnyttja det snabbare minnet utan båda kommer att gå i 266Mhz.

 

Det är dumt att inte satsa på den snabbare varianten då ditt moderkort har stöd för det.

 

Det är inga som helst problem med att blanda olika storlekar utav minnen i din dator bara dom inte är större än 512MB och så länge du inte blandar olika minneshastigheter enligt ovan.

 

FSB= den hastigheten processorn kommunicerar med minnet/minnena.

 

Det är oftast ingen vits med att köpa begagnade minnen, då du inte får någon garanti med...Och priskillnaden är för liten...

 

Minneslivslängden är som när det gäller all annan elektronik beronde på handhavande och temperatur, minneskretsar är väldigt känsliga för statisk elektricitet. Så det gäller att veta hur man handskas med dom för att inte utsätta dom för det.

 

Och höga temperaturer är oftast inga problem, men kan bli det om man försöker att överklocka sin dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...