Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem, internet fungerar men inte mellan datorerna


Natanred

Rekommendera Poster

Okej, jag är inte bra på detta, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

 

Vi har två burkar relativt nya, dessa är nu kopplade mot en router som i sin tur är kopplade mot ett adsl modem.

 

Uppkopplingen mot internet fungerar utmärkt på båda. Problemet är att datorna hittar inte varandra. På "gäst" datorn så kan jag se ikonerna för båda datorerna men inte på värd datorn.

 

Alltså, på "mina nätverksplatser" så kan jag se båda datorerna på min "gäst"burk, men på min"värd" så finns det ingenting???

 

Vet inte heller hur man ska göra, har försökt Xp:s konfigurationsguide. Har XP home på "värd" och XP Pro på "gäst".

 

Tacksam för hjälp, mina grabbar vill spela mot varandra.

Glöm nu inte att jag är snudd på fullständig novis, så inte för mycket tekniska förklaringar, bara väldigt "idiotsäkra" förklaringar.

 

Mvh Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon mjukvarubrandvägg, t.ex. ZoneAlarm? I så fall dra ner Firewall-reglaget till Medium i Firewall -> Zones -> Trusted Zone Security.

Har du Service Pack 2 (SP2) installerat, så tror jag du behöver bocka i Fil- och skrivardelning i Windows-brandväggen. Kontrollpanelen -> Windows-brandväggen -> Undantag.

 

Alltså, på "mina nätverksplatser" så kan jag se båda datorerna på min "gäst" burk..

Har du delat ut någon mapp i den andra datorn. Klicka på en mapp och välj Delning och säkerhet -> Dela ut -> Dela ut den här mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar....

 

Jag har Norton firewall, och windows brandvägg är stängd p.g.a. att man sagt åt mig att det kan bli konflikter annars.

 

Jo, jag har delat ut på den andra datorn ..

 

vet inte vad jag skall göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Norton firewall...

Har tyvärr ingen erfarenhet av Norton Firewall. Testa att stänga den, för att se om du kan se datorerna och utdelade mappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövar att stänga av men ingen skillnad..

Däremot så kan jag, när jag öppnar Mina nätverksplatser/Visa datorer i arbetsgrupp på huvud datorn se den datorns "ikon", men inte den andra.??

 

Medans på den andra så kan jag nu se båda datorernas "ikoner" men när jag klickar på den så får jag ett felmeddelande ...

 

Nya är inte tillgänglig. Kanske du inte har behörighet för att använda den här resursen

Nätverksökvägen kan inte hittas.

 

.

Blir du något klokare på det?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma arbetsgruppsnamn på båda datorerna, t.ex. MSHOME?

Se också till att du har identiska konton, med samma användarnamn och lösenord för att logga in till Windows, på båda datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag gjorde...Högerklickade på den här datorn/egenskaper/Datornamn/Ändra...bytte namn igen för femte gången idag och nu fungerar det tror jag...

 

Annars så hör jag av mig igen... ;o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...bytte namn igen för femte gången idag och nu fungerar det tror jag...

Kanske datorerna hade samma namn tidigare? Det får de inte ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag har alla inställningar riktiga, det är jag helt 100 på, men jag har också samma problem som Per.

Efter installation av Sp2 har jag inte tillåtelse att använda nätverksresursena.

En del filer går att kopiera men inte alla. De som man kommer åt tar väldigt lång tid att kopiera. (Använder en dator på nätverket som backup)

Jag är helt övertygad om att det har att göra med Sp2 för min del. Har du också installerat den uppdateringen nyligen Per?

 

Tacksam för mer hjälp om detta trots att jag anser mig kunna en hel del om datorer, brandväggar (som jag har inaktiverat utan resultat), nätverk osv...

 

Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där Tobbe,

 

Jo, jag har också SP2. Vet inte vad jag gjorde riktigt, men det fungerar alldeles utmärkt nu... För det mesta ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...